Colruyt wil regels rond kwaliteit huishoudproducten | RetailDetail

Colruyt wil regels rond kwaliteit huishoudproducten

Colruyt wil regels rond kwaliteit huishoudproducten

Jef Colruyt, CEO van Colruyt Group, heeft gezegd dat hij regels wil rond de samenstelling van huishoudproducten. Dat doet hij, omdat hij vreest dat klanten zich zullen laten verleiden door goedkope, maar - volgens hem - slechte producten bij prijsbrekers.

 

“Geen onschuldige praktijken”

Jef Colruyt wijst daarbij naar discountketens, zoals Action, Trafic en Big Bazar, die steeds populairder omdat ze heel wat huishoudproducten tegen een zeer scherpe prijs weten te verkopen. “Maar mensen mogen zich niet om de tuin laten leiden. De kwaliteit van die spotgoedkope producten laat te wensen over”, zegt de Colruyt CEO aan De Tijd. “Die producten bieden niet het kwaliteitsniveau dat beloofd wordt. Het zijn geen onschuldige praktijken.”

 

Als voorbeeld haalt hij tandpasta aan die zowel bij Colruyt als bij Action werd verkocht. Die van Action werd echter in bulk aangekocht in Azië en de samenstelling voldeed volgens Jef Colruyt niet aan de richtlijnen van het Verbond van Vlaamse Tandartsen.

 

Danny Jenquin, directeur Promoties bij Colruyt, treedt zijn topman bij. “Er zijn talloze voorbeelden. Zoals de tandflosdraad die Action invoert en in ons land merkloos verkoopt. Op het eerste gezicht is dat product perfect vergelijkbaar met dat van ons huismerk. Maar nadat we de Action-flosdraad hadden onderzocht, bleek dat hij van polypropyleen was gemaakt. Dat kan snijwonden veroorzaken en het tandvlees beschadigen.”

 

“Producten voldoen aan regelgeving”

Bij Colruyt hebben ze vooral problemen met het gebrek aan informatie voor de consument. “Het wordt tijd dat er opnieuw minimumnormen komen”, zegt Jenquin. “Niet alleen op het vlak van de kwaliteit, maar ook op het vlak van de consumenteninformatie. Nu ontbreekt vaak relevante informatie of is ze in erg kleine lettertjes op het etiket te zien.”

 

Bij Action zeggen ze echter dat er helemaal geen probleem is. “In onze winkels vinden onze klanten uitsluitend producten die voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. De consument kan erop vertrouwen dat de producten die Action verkoopt veilig en niet schadelijk voor de gezondheid zijn”, zegt woordvoerster Saskia Huuske.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Franchisesector sneller gegroeid dan hele Nederlandse economie

14/06/2018

Terwijl de Nederlandse economie in de periode 2015-2017 met 7,37% groeide, klokte de franchisesector af op een groei van 7,57%. En dat ondanks de lichte daling van het aantal formules en vooral de "dieprode cijfers" van de modesector.