'Combi AH/Bol.com bedreigt warenhuizen'

'Combi AH/Bol.com bedreigt warenhuizen'

De recente overname van Bol.com door Albert Heijn vormt een bedreiging voor de drie grote warenhuisketens in Nederland. In de komende jaren gaat Hema, Bijenkorf of V&D verdwijnen, meent retailexpert Alexander Belderok van het adviesbureau Roland Berger.

Three is a crowd?

"Met de combinatie van Albert Heijnen Bol.com krijg je er een internetretailer van formaat bij. Dat is een majeure concurrent", zegt hij. Volgens Belderok is daardoor op termijn nog maar plaats voor twee van de drie grote warenhuisketens, zegt hij in De Telegraaf.

 

Belderok ziet in theorie uitstekende kansen voor de uitdagers van de warenhuizen: "Als de combinatie Bol/AH met honderden afhaalpunten gaat lopen, is het prachtig. Ik denk dat je, als je werkt met een landelijk netwerk van afhaalpunten waar je alles op kunt halen, een slag gaat toebrengen."

 

Toch is die slag niet bij voorbaat voor AH en Bol.com. "Het hangt af van de ambitie van Albert Heijn of het slaagt. Wel hebben ze een stevige prijs betaald voor Bol.com, dus waarschijnlijk willen ze er wat mee. Wil je succesvol zijn, moet je wel eerst een logistiek systeem opzetten. Degene die dat als eerste voor elkaar heeft, wint een belangrijk strijdpunt."

 

Intussen wordt de markt voor warenhuizen alleen maar moeilijker, zo denkt Belderok. "De drie warenhuizen zullen kostenefficiënter moeten worden. De kern is: hoe krijg je de omzet per vierkante meter omhoog? Dat bezorgt de warenhuizen kopzorgen. Je kunt je alleen maar staande houden als je innoveert."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema in Tilburg krijgt nieuw foodconcept

22/09/2017

Hema heeft in Tilburg voor het eerst in Nederland het internatonale concept gelanceerd, waarbij vooral de nieuwigheden in het restaurant opvallen. Er is zelfs een volledig live-cooking gedeelte, waarvoor ook de openingsuren werden uitgebreid.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Univé start test met interactieve robot Pepper

21/09/2017

Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top