'Combi AH/Bol.com bedreigt warenhuizen' | RetailDetail

'Combi AH/Bol.com bedreigt warenhuizen'

'Combi AH/Bol.com bedreigt warenhuizen'

De recente overname van Bol.com door Albert Heijn vormt een bedreiging voor de drie grote warenhuisketens in Nederland. In de komende jaren gaat Hema, Bijenkorf of V&D verdwijnen, meent retailexpert Alexander Belderok van het adviesbureau Roland Berger.

Three is a crowd?

"Met de combinatie van Albert Heijnen Bol.com krijg je er een internetretailer van formaat bij. Dat is een majeure concurrent", zegt hij. Volgens Belderok is daardoor op termijn nog maar plaats voor twee van de drie grote warenhuisketens, zegt hij in De Telegraaf.

 

Belderok ziet in theorie uitstekende kansen voor de uitdagers van de warenhuizen: "Als de combinatie Bol/AH met honderden afhaalpunten gaat lopen, is het prachtig. Ik denk dat je, als je werkt met een landelijk netwerk van afhaalpunten waar je alles op kunt halen, een slag gaat toebrengen."

 

Toch is die slag niet bij voorbaat voor AH en Bol.com. "Het hangt af van de ambitie van Albert Heijn of het slaagt. Wel hebben ze een stevige prijs betaald voor Bol.com, dus waarschijnlijk willen ze er wat mee. Wil je succesvol zijn, moet je wel eerst een logistiek systeem opzetten. Degene die dat als eerste voor elkaar heeft, wint een belangrijk strijdpunt."

 

Intussen wordt de markt voor warenhuizen alleen maar moeilijker, zo denkt Belderok. "De drie warenhuizen zullen kostenefficiënter moeten worden. De kern is: hoe krijg je de omzet per vierkante meter omhoog? Dat bezorgt de warenhuizen kopzorgen. Je kunt je alleen maar staande houden als je innoveert."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.