Comeos op zoek naar Winkelconcept van het jaar | RetailDetail

Comeos op zoek naar Winkelconcept van het jaar

Comeos op zoek naar Winkelconcept van het jaar
TBCH

De strijd om de Mercuriusprijs kan beginnen: handelaars kunnen tot 10 juni hun kandidatuur indienen. Dit jaar krijgen de kandidaten de kans om hun concept de pitchen, “Voor een juistere en meer doordachte keuze”, aldus juryvoorzitter Gino Van Ossel.

 

Prestigeprijs

Vorig jaar ging The Belgian Chocolate House met het begeerde beeldje aan de haal. Strategisch directeur Etienne Defour was ontzettend trots op de prestigeprijs: “Het is een prachtige erkenning voor onze interne teams, onze partnermerken en onze architecten. De respons in de media was overweldigend.” Voor het personeel van het winnende concept is de prijs een geweldige boost om door te zetten en het concept verder uit te rollen.

 

Carrefour Mons Les Grand Prés (Winkelconcept van het jaar 2016) is nog steeds onder de indruk van de impact van de prijs. Woordvoerder Baptiste van Outryve: “Naast de extra media-aandacht die de prijs duidelijk met zich meebrengt, houdt de Mercuriusprijs vooral in dat retailexperten jouw winkelconcept tot beste van het jaar verkiezen.”

 

Aangepaste procedure

Winkelconcepten kunnen tot 10 juni hun voorstel indienen. Na een selectie van 10 laureaten, gaan de juryleden ‘mysteryshoppen’.  In september krijgen de laureaten de kans om hun concept te pitchen voor de professionele jury: een nieuwe stap in de procedure, waarbij de kandidaten in dialoog gaan met de experten. “Hierdoor kunnen we een juistere en meer doordachte keuze maken”, verklaart Van Ossel.  “De juryleden kunnen bijkomende vragen stellen, maar ook de kandidaten kunnen een aantal zaken toelichten die misschien anders onopgemerkt waren gebleven.”

 

Het winkelconcept wordt gekozen door zeven bekende retailexperts. Vlerick-professor Van Ossel leidt als juryvoorzitter alles in goede banen. Claude Boffa (Solvay Retail Management Programme), Katelijn Quartier (Universiteit Hasselt en Retail Design Lab) en Benjamin Wayens (ULB, geomarketing en bedrijfslocalisaties) analyseren de concepten vanuit academisch perspectief. Stefan Van Rompaey (hoofdredacteur RetailDetail) en Silvie Vanhout (managing partner The Retail Academy) gaan mee op zoek naar het beste winkelconcept van het jaar, samen met nieuw lid Isabelle Gérard (eigenaar van Carré Associates).

 

Handelaars die een dossier willen inzenden, kunnen dit nog tot 10 juni via het inschrijvingsformulier op www.mercuriusprijs.be. Noteer alvast 7 november in uw agenda: dan reikt Comeos de felbegeerde trofee uit. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Albert Heijn experimenteert met nieuwe versconcepten

16/05/2018

In de vernieuwde Albert Heijn in Hoofddorp brengt de supermarktketen alle innovaties en proefprojecten rond vers bij elkaar: de nieuwe winkel heeft een pluktuin voor kruiden, een borreleiland en meer.