Comeos op zoek naar Winkelconcept van het jaar | RetailDetail

Comeos op zoek naar Winkelconcept van het jaar

Comeos op zoek naar Winkelconcept van het jaar
TBCH

De strijd om de Mercuriusprijs kan beginnen: handelaars kunnen tot 10 juni hun kandidatuur indienen. Dit jaar krijgen de kandidaten de kans om hun concept de pitchen, “Voor een juistere en meer doordachte keuze”, aldus juryvoorzitter Gino Van Ossel.

 

Prestigeprijs

Vorig jaar ging The Belgian Chocolate House met het begeerde beeldje aan de haal. Strategisch directeur Etienne Defour was ontzettend trots op de prestigeprijs: “Het is een prachtige erkenning voor onze interne teams, onze partnermerken en onze architecten. De respons in de media was overweldigend.” Voor het personeel van het winnende concept is de prijs een geweldige boost om door te zetten en het concept verder uit te rollen.

 

Carrefour Mons Les Grand Prés (Winkelconcept van het jaar 2016) is nog steeds onder de indruk van de impact van de prijs. Woordvoerder Baptiste van Outryve: “Naast de extra media-aandacht die de prijs duidelijk met zich meebrengt, houdt de Mercuriusprijs vooral in dat retailexperten jouw winkelconcept tot beste van het jaar verkiezen.”

 

Aangepaste procedure

Winkelconcepten kunnen tot 10 juni hun voorstel indienen. Na een selectie van 10 laureaten, gaan de juryleden ‘mysteryshoppen’.  In september krijgen de laureaten de kans om hun concept te pitchen voor de professionele jury: een nieuwe stap in de procedure, waarbij de kandidaten in dialoog gaan met de experten. “Hierdoor kunnen we een juistere en meer doordachte keuze maken”, verklaart Van Ossel.  “De juryleden kunnen bijkomende vragen stellen, maar ook de kandidaten kunnen een aantal zaken toelichten die misschien anders onopgemerkt waren gebleven.”

 

Het winkelconcept wordt gekozen door zeven bekende retailexperts. Vlerick-professor Van Ossel leidt als juryvoorzitter alles in goede banen. Claude Boffa (Solvay Retail Management Programme), Katelijn Quartier (Universiteit Hasselt en Retail Design Lab) en Benjamin Wayens (ULB, geomarketing en bedrijfslocalisaties) analyseren de concepten vanuit academisch perspectief. Stefan Van Rompaey (hoofdredacteur RetailDetail) en Silvie Vanhout (managing partner The Retail Academy) gaan mee op zoek naar het beste winkelconcept van het jaar, samen met nieuw lid Isabelle Gérard (eigenaar van Carré Associates).

 

Handelaars die een dossier willen inzenden, kunnen dit nog tot 10 juni via het inschrijvingsformulier op www.mercuriusprijs.be. Noteer alvast 7 november in uw agenda: dan reikt Comeos de felbegeerde trofee uit. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.