Comeos zoekt winkelconcept van het jaar | RetailDetail

Comeos zoekt winkelconcept van het jaar

Comeos zoekt winkelconcept van het jaar

De jaarlijkse strijd om de Mercuriusprijs kan beginnen: vanaf nu kunnen handelaars hun kandidatuur indienen. In juni selecteert de jury van Comeos tien laureaten, in oktober weten we wie de prestigieuze prijs wint.

Beleving centraal

Comeos, de federatie voor handel en diensten, gaat op zoek gaat naar een winkelconcept waar beleving centraal staat, dat clicks integreert, met een uniek aanbod of een unieke prijs, dat duurzaamheid relevant maakt voor zijn klanten, dat opvalt door het enthousiasme en de vakkennis van zijn medewerkers, waarbij het gebouw en de inrichting voor differentiatie zorgen en dat rendabel is.

 

Handelaars die een dossier willen inzenden, kunnen dit nog tot 3 juni via het inschrijvingsformulier op www.mercuriusprijs.be. In juni selecteert de jury tien laureaten uit de ingezonden dossiers. Er is echter meer nodig dan een dossier om de experten te overtuigen: daarom gaan zij tijdens de zomermaanden de laureaten onaangekondigd en incognito bezoeken, zodat ze de winkel kunnen beleven als een echte klant. Daarna hakt de jury de knoop definitief door. Tijdens een spetterende prijsuitreiking op 26 oktober maakt Comeos de winnaar bekend.

 

Vorig jaar ging Medi-Market met de eer lopen: de kruising tussen een supermarkt voor gezondheidsproducten en een apotheek haalde het van meer dan dertig andere dossiers. De tweede en derde plaats waren voor Ellis Gourmet Burger en CRU. De jury beloonde toen ook het ondernemerschap van Cook&Serve met een aanmoedigingsprijs.

 

Onafhankelijke jury

Comeos kiest het winkelconcept van het jaar niet zelf, maar doet hiervoor een beroep op zeven retailexperts. Anneleen Desmyter (QRF) leidt als juryvoorzitter alles in goede banen. Joëlle Liberman (Belgian Marketing & Management Association) beoordeelt het marketingpotentieel, terwijl professoren Gino Van Ossel (Vlerick Business School) en Claude Boffa (Solvay Retail Management Programme) de dossiers bekijken uit academisch perspectief. Katelijn Quartier (Universiteit Hasselt) is actief in Retail Design, Stefan Van Rompaey (RetailDetail) bezoekt als retailjournalist wekelijks nieuwe winkels en Silvie Vanhout (The Retail Academy) geeft heel wat handelaars hands-on opleidingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.