Comeos zoekt winkelconcept van het jaar | RetailDetail

Comeos zoekt winkelconcept van het jaar

Comeos zoekt winkelconcept van het jaar

De jaarlijkse strijd om de Mercuriusprijs kan beginnen: vanaf nu kunnen handelaars hun kandidatuur indienen. In juni selecteert de jury van Comeos tien laureaten, in oktober weten we wie de prestigieuze prijs wint.

Beleving centraal

Comeos, de federatie voor handel en diensten, gaat op zoek gaat naar een winkelconcept waar beleving centraal staat, dat clicks integreert, met een uniek aanbod of een unieke prijs, dat duurzaamheid relevant maakt voor zijn klanten, dat opvalt door het enthousiasme en de vakkennis van zijn medewerkers, waarbij het gebouw en de inrichting voor differentiatie zorgen en dat rendabel is.

 

Handelaars die een dossier willen inzenden, kunnen dit nog tot 3 juni via het inschrijvingsformulier op www.mercuriusprijs.be. In juni selecteert de jury tien laureaten uit de ingezonden dossiers. Er is echter meer nodig dan een dossier om de experten te overtuigen: daarom gaan zij tijdens de zomermaanden de laureaten onaangekondigd en incognito bezoeken, zodat ze de winkel kunnen beleven als een echte klant. Daarna hakt de jury de knoop definitief door. Tijdens een spetterende prijsuitreiking op 26 oktober maakt Comeos de winnaar bekend.

 

Vorig jaar ging Medi-Market met de eer lopen: de kruising tussen een supermarkt voor gezondheidsproducten en een apotheek haalde het van meer dan dertig andere dossiers. De tweede en derde plaats waren voor Ellis Gourmet Burger en CRU. De jury beloonde toen ook het ondernemerschap van Cook&Serve met een aanmoedigingsprijs.

 

Onafhankelijke jury

Comeos kiest het winkelconcept van het jaar niet zelf, maar doet hiervoor een beroep op zeven retailexperts. Anneleen Desmyter (QRF) leidt als juryvoorzitter alles in goede banen. Joëlle Liberman (Belgian Marketing & Management Association) beoordeelt het marketingpotentieel, terwijl professoren Gino Van Ossel (Vlerick Business School) en Claude Boffa (Solvay Retail Management Programme) de dossiers bekijken uit academisch perspectief. Katelijn Quartier (Universiteit Hasselt) is actief in Retail Design, Stefan Van Rompaey (RetailDetail) bezoekt als retailjournalist wekelijks nieuwe winkels en Silvie Vanhout (The Retail Academy) geeft heel wat handelaars hands-on opleidingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.