Commissie bespreekt ontwerpdecreet Handelsvestigingsbeleid | RetailDetail

Commissie bespreekt ontwerpdecreet Handelsvestigingsbeleid

Commissie bespreekt ontwerpdecreet Handelsvestigingsbeleid

Vandaag ligt het ontwerpdecreet Handelsvestigingsbeleid ter bespreking in de bevoegde commissie van het Vlaams parlement. Dat legt de focus op kernversterkend beleid en biedt gemeenten en provincies de mogelijkheid om zelf winkelgebieden vast te leggen.

“Geen dag te vroeg”

Het decreet Integraal Handelvestigingsbeleid kiest voor duurzame mobiliteit, het bevorderen van de leefbaarheid van de kernen en het vermijden van verdere verlinting of steenwegen vol baanwinkels. Gemeenten en provincies zouden zelf kunnen vastleggen welk soort winkels ze in welke zone willen: ze kunnen met andere woorden autonoom beslissen of er winkelcentra of baanwinkels kunnen komen of niet en ze kunnen de gemeente of stad opdelen in winkelarme gebieden en kernwinkelgebieden.

 

Ondernemersorganisatie Unizo is een grote voorstander van het huidige ontwerpdecreet. “Voor Unizo komt dat geen dag te vroeg. De leegstand in onze stads- en gemeentecentra neemt jaar na jaar toe. Volgens cijfers van studiebureau Locatus is de leegstand momenteel al opgelopen tot 9,4 % van het totaal aantal verkooppunten. Dat is zeker het gevolg van het stijgende aantal baanwinkels en de vele winkelcentra buiten de stad. Enkel inzetten op de versterking van onze kernen kan het tij keren”, zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt.

 

Unizo is ook zeer te spreken over het plan om de nu nog afzonderlijke socio-economische vergunning samen met de stedenbouwkundige en milieuvergunning te integreren in één omgevingsvergunning. “Dat betekent een belangrijke administratieve vereenvoudiging voor ondernemers bij de opstart of de uitbreiding van winkels”, klinkt het.

 

“Uplace-achterpoortje”

Toch is er nog ruimte voor verbetering, vinden ze bij Unizo: zo is de organisatie veel minder te spreken over het “Uplace-achterpoortje” dat het decreet voorziet. Normaal vervalt een socio-economische vergunning na vijf jaar. Het ontwerpdecreet voorziet nu dat vergunningen die op 1 juli 2014 vervallen waren, maar waartegen nog procedures lopen – zoals Uplace – toch nog geldig blijven. “Met andere woorden, een artikel enkel en alleen op maat van Uplace”, aldus Unizo, dat dan ook vraagt om dit artikel te schrappen.

 

Voor winkelgebieden die de gemeentegrens overschrijden vraagt Unizo tot slot dat de provincie of het Vlaams Gewest zelf winkelgebieden kunnen vastleggen en dus niet enkel op initiatief van de gemeente.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.