Consument blijft meer online uitgeven

Consument blijft meer online uitgeven

Nederlandse consumenten blijven steeds meer online uitgeven. In dit eerste kwartaal besteedden ze 5,55 miljard euro in webwinkels, liefst 11% meer dan vorig jaar.

Mode sterke groeier

Vooral online bestedingen in drogmetica (+52%) en huis & tuin (+30%), categorieën met een kleiner online aandeel, klommen aanzienlijk begin dit jaar. Mode kende een forse online groei van 30%, waarbij kleding 34% vooruit ging en schoenen & lifestyle met 24%. Wel daalde het aantal online kopers in de totale markt met 1%, blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor. Dat onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland werd uitgevoerd door GfK, in opdracht van Thuiswinkel.org en PostNL. In media & entertainment en huishoudelijke elektronica, meer volwassen online markten die al een hoger online aandeel hebben, zwakt de online groei wat af.

 

“Een van de belangrijkste redenen dat de online omzet zo sterk blijft stijgen is het groeiende vertrouwen van de consument in online shoppen”, ziet Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Dit zien we hier ook weer terug aangezien consumenten in steeds meer categorieën hun aankopen vanachter de computer doen. Daarnaast draagt de opkomst van online verkoopplatformen bij aan de groei van de minder volwassen categorieën, aangezien consumenten daar op één site snel en eenvoudig in verschillende segmenten kunnen shoppen.”

 

Meer producten dan diensten

2,84 miljard euro ging naar producten en 2,70 miljard euro naar diensten: daarmee stijgen de online bestedingen aan producten harder (+17%) dan die aan diensten (+6%). Ook qua aantal aankopen is de toename voor producten (+13%) groter dan die voor diensten (+7%). In totaal deden de Nederlanders vorig kwartaal 44,43 miljoen aankopen. Het aantal online aankopen per klant steeg van 3,6 naar 4,0 (+12%) en het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop steeg van 449 naar 502 euro (ook al +12%).

 

De smartphone komt steeds meer in beeld bij het doen van online aankopen: in het eerste kwartaal van 2016 werden 3,07 miljoen aankopen (8% van alle online aankopen) met de smartphone gedaan, in dezelfde periode van dit jaar is dat al 4,89 miljoen (11%). Klanten kopen bovengemiddeld veel via de mobiele telefoon in de segmenten entertainment (16%), telecom (15%), mode (13%) en food (13%), in diensten waren dat vooral eventtickets (12%).

 

2,61 miljoen consumenten (een kwart van alle online klanten) kocht begin dit jaar minimaal één keer met de mobiele telefoon. Dat was in 2016 nog 18% en in 2015 nog maar 14%. De desktop werd minder gebruikt voor online kopen: vorig jaar deden 39% van de online klanten dat, dit jaar nog 36%.

 

Dit jaar komen naar verwachting de totale online bestedingen over de 22 miljard euro heen, tegenover 20,16 miljard euro vorig jaar. Gino Thuij van GfK heeft vertrouwen in de toekomst: “De markt voor online shopping wordt volwassen. Consumenten zijn vertrouwd geraakt met de voordelen van online winkelen en kopen daardoor vaker, maar ze kopen bovendien ook duurder.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Univé start test met interactieve robot Pepper

21/09/2017

Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Computerwebwinkel Afuture opgedoekt

18/09/2017

Enkele maanden geleden ging webshop Afuture failliet, maar dankzij Beat-it was er wel sprake van een doorstart. Nu heeft de nieuwe eigenaar toch besloten om er definitief de stekker uit te trekken.

Back to top