Consument blijft meer online uitgeven

Consument blijft meer online uitgeven

Nederlandse consumenten blijven steeds meer online uitgeven. In dit eerste kwartaal besteedden ze 5,55 miljard euro in webwinkels, liefst 11% meer dan vorig jaar.

Mode sterke groeier

Vooral online bestedingen in drogmetica (+52%) en huis & tuin (+30%), categorieën met een kleiner online aandeel, klommen aanzienlijk begin dit jaar. Mode kende een forse online groei van 30%, waarbij kleding 34% vooruit ging en schoenen & lifestyle met 24%. Wel daalde het aantal online kopers in de totale markt met 1%, blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor. Dat onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland werd uitgevoerd door GfK, in opdracht van Thuiswinkel.org en PostNL. In media & entertainment en huishoudelijke elektronica, meer volwassen online markten die al een hoger online aandeel hebben, zwakt de online groei wat af.

 

“Een van de belangrijkste redenen dat de online omzet zo sterk blijft stijgen is het groeiende vertrouwen van de consument in online shoppen”, ziet Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Dit zien we hier ook weer terug aangezien consumenten in steeds meer categorieën hun aankopen vanachter de computer doen. Daarnaast draagt de opkomst van online verkoopplatformen bij aan de groei van de minder volwassen categorieën, aangezien consumenten daar op één site snel en eenvoudig in verschillende segmenten kunnen shoppen.”

 

Meer producten dan diensten

2,84 miljard euro ging naar producten en 2,70 miljard euro naar diensten: daarmee stijgen de online bestedingen aan producten harder (+17%) dan die aan diensten (+6%). Ook qua aantal aankopen is de toename voor producten (+13%) groter dan die voor diensten (+7%). In totaal deden de Nederlanders vorig kwartaal 44,43 miljoen aankopen. Het aantal online aankopen per klant steeg van 3,6 naar 4,0 (+12%) en het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop steeg van 449 naar 502 euro (ook al +12%).

 

De smartphone komt steeds meer in beeld bij het doen van online aankopen: in het eerste kwartaal van 2016 werden 3,07 miljoen aankopen (8% van alle online aankopen) met de smartphone gedaan, in dezelfde periode van dit jaar is dat al 4,89 miljoen (11%). Klanten kopen bovengemiddeld veel via de mobiele telefoon in de segmenten entertainment (16%), telecom (15%), mode (13%) en food (13%), in diensten waren dat vooral eventtickets (12%).

 

2,61 miljoen consumenten (een kwart van alle online klanten) kocht begin dit jaar minimaal één keer met de mobiele telefoon. Dat was in 2016 nog 18% en in 2015 nog maar 14%. De desktop werd minder gebruikt voor online kopen: vorig jaar deden 39% van de online klanten dat, dit jaar nog 36%.

 

Dit jaar komen naar verwachting de totale online bestedingen over de 22 miljard euro heen, tegenover 20,16 miljard euro vorig jaar. Gino Thuij van GfK heeft vertrouwen in de toekomst: “De markt voor online shopping wordt volwassen. Consumenten zijn vertrouwd geraakt met de voordelen van online winkelen en kopen daardoor vaker, maar ze kopen bovendien ook duurder.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coolblue lanceert eerste Coolblue XXL in Amsterdam

24/11/2017

De Rotterdamse webwinkel Coolblue zet zijn omnichannel-strategie kracht bij met de lancering van het concept Coolblue XXL. Klanten kunnen er meer dan duizend producten ter plekke testen en afhalen, soms al een minuut na de bestelling.

Unilever start zoektocht naar opvolger CEO Paul Polman

24/11/2017

Unilever is gestart met de zoektocht naar een opvolger voor CEO Paul Polman. Het heeft daarvoor headhunter Egon Zehnder ingehuurd, dat nu op zoek zal gaan naar geschikte kandidaten.

Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Amsterdam verbiedt ongevraagde reclamefolders

23/11/2017

Vanaf 1 januari ontvangen de Amsterdammers enkel nog reclamefolders als ze daar expliciet om vragen. Brancheorganisaties probeerden de invoering van de ja/ja-sticker vergeefs tegen te houden bij de rechtbank. 

Back to top