Consument blijft meer online uitgeven | RetailDetail

Consument blijft meer online uitgeven

Consument blijft meer online uitgeven

Nederlandse consumenten blijven steeds meer online uitgeven. In dit eerste kwartaal besteedden ze 5,55 miljard euro in webwinkels, liefst 11% meer dan vorig jaar.

Mode sterke groeier

Vooral online bestedingen in drogmetica (+52%) en huis & tuin (+30%), categorieën met een kleiner online aandeel, klommen aanzienlijk begin dit jaar. Mode kende een forse online groei van 30%, waarbij kleding 34% vooruit ging en schoenen & lifestyle met 24%. Wel daalde het aantal online kopers in de totale markt met 1%, blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor. Dat onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland werd uitgevoerd door GfK, in opdracht van Thuiswinkel.org en PostNL. In media & entertainment en huishoudelijke elektronica, meer volwassen online markten die al een hoger online aandeel hebben, zwakt de online groei wat af.

 

“Een van de belangrijkste redenen dat de online omzet zo sterk blijft stijgen is het groeiende vertrouwen van de consument in online shoppen”, ziet Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Dit zien we hier ook weer terug aangezien consumenten in steeds meer categorieën hun aankopen vanachter de computer doen. Daarnaast draagt de opkomst van online verkoopplatformen bij aan de groei van de minder volwassen categorieën, aangezien consumenten daar op één site snel en eenvoudig in verschillende segmenten kunnen shoppen.”

 

Meer producten dan diensten

2,84 miljard euro ging naar producten en 2,70 miljard euro naar diensten: daarmee stijgen de online bestedingen aan producten harder (+17%) dan die aan diensten (+6%). Ook qua aantal aankopen is de toename voor producten (+13%) groter dan die voor diensten (+7%). In totaal deden de Nederlanders vorig kwartaal 44,43 miljoen aankopen. Het aantal online aankopen per klant steeg van 3,6 naar 4,0 (+12%) en het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop steeg van 449 naar 502 euro (ook al +12%).

 

De smartphone komt steeds meer in beeld bij het doen van online aankopen: in het eerste kwartaal van 2016 werden 3,07 miljoen aankopen (8% van alle online aankopen) met de smartphone gedaan, in dezelfde periode van dit jaar is dat al 4,89 miljoen (11%). Klanten kopen bovengemiddeld veel via de mobiele telefoon in de segmenten entertainment (16%), telecom (15%), mode (13%) en food (13%), in diensten waren dat vooral eventtickets (12%).

 

2,61 miljoen consumenten (een kwart van alle online klanten) kocht begin dit jaar minimaal één keer met de mobiele telefoon. Dat was in 2016 nog 18% en in 2015 nog maar 14%. De desktop werd minder gebruikt voor online kopen: vorig jaar deden 39% van de online klanten dat, dit jaar nog 36%.

 

Dit jaar komen naar verwachting de totale online bestedingen over de 22 miljard euro heen, tegenover 20,16 miljard euro vorig jaar. Gino Thuij van GfK heeft vertrouwen in de toekomst: “De markt voor online shopping wordt volwassen. Consumenten zijn vertrouwd geraakt met de voordelen van online winkelen en kopen daardoor vaker, maar ze kopen bovendien ook duurder.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

"Geen grote verrassing" mocht Unilever voor Rotterdam kiezen

22/02/2018

Volgens de Financial Times maakt Rotterdam en niet Londen de meeste kans om het hoofdkantoor van het Brits-Nederlandse Unilever te krijgen. De zakenkrant baseert zich daarvoor op bronnen uit politieke middens.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Back to top