'Consument de klos bij lagere commissie creditcards' | RetailDetail

'Consument de klos bij lagere commissie creditcards'

'Consument de klos bij lagere commissie creditcards'

De verlaging van de commissies op aankopen door consumenten met hun creditcard die winkeliers betalen aan hun bank zal uiteindelijk voor consumenten en kleinere winkeliers nadelig zijn. Alleen voor de grote winkelketens zou zo'n door Europa opgelegde regeling gunstig kunnen zijn.

25 miljard per jaar aan commissies

Dat stelt Mastercard in een rapport, waarover Het Financieele Dagblad schrijft. De uitgever van creditcards reageert op plannen van de Europese Commissie om de commissies die winkeliers aan banken moeten betalen wettelijk aan banden te leggen. Lobbyorganisatie EuroCommerce, die opkomt voor de belangen van winkeliers, dringt al jaren op zo'n maatregel aan. Volgens deze instantie betalen Europese retailers jaarlijks ongeveer 25 miljard euro aan commissies aan de banken.

 

Volgens Mastercard zou zo'n beperking uiteindelijk in het nadeel gaan werken van consumenten en kleinere winkeliers. Uit ervaring in landen die al zo'n wettelijke beperking hebben ingevoerd, zou blijken dat banken meer geld gaan vragen voor het gebruik van de kaarten of gaan beknibbelen op dienstverlening en innovatie om zo toch uit de kosten te komen. In Nederland liggen de commissies voor creditcards tussen de 0,55 en 1,9 procent. De Europese commissie wil dit beperken tot 0,3 procent.

 

Nederland heeft volgens Mastercard de laagste kosten voor betalingsverkeer in Europa. Deze positie zou door de regulering van Europa in gevaar komen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.