'Consument de klos bij lagere commissie creditcards'

'Consument de klos bij lagere commissie creditcards'

De verlaging van de commissies op aankopen door consumenten met hun creditcard die winkeliers betalen aan hun bank zal uiteindelijk voor consumenten en kleinere winkeliers nadelig zijn. Alleen voor de grote winkelketens zou zo'n door Europa opgelegde regeling gunstig kunnen zijn.

25 miljard per jaar aan commissies

Dat stelt Mastercard in een rapport, waarover Het Financieele Dagblad schrijft. De uitgever van creditcards reageert op plannen van de Europese Commissie om de commissies die winkeliers aan banken moeten betalen wettelijk aan banden te leggen. Lobbyorganisatie EuroCommerce, die opkomt voor de belangen van winkeliers, dringt al jaren op zo'n maatregel aan. Volgens deze instantie betalen Europese retailers jaarlijks ongeveer 25 miljard euro aan commissies aan de banken.

 

Volgens Mastercard zou zo'n beperking uiteindelijk in het nadeel gaan werken van consumenten en kleinere winkeliers. Uit ervaring in landen die al zo'n wettelijke beperking hebben ingevoerd, zou blijken dat banken meer geld gaan vragen voor het gebruik van de kaarten of gaan beknibbelen op dienstverlening en innovatie om zo toch uit de kosten te komen. In Nederland liggen de commissies voor creditcards tussen de 0,55 en 1,9 procent. De Europese commissie wil dit beperken tot 0,3 procent.

 

Nederland heeft volgens Mastercard de laagste kosten voor betalingsverkeer in Europa. Deze positie zou door de regulering van Europa in gevaar komen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top