'Consument de klos bij lagere commissie creditcards' | RetailDetail

'Consument de klos bij lagere commissie creditcards'

'Consument de klos bij lagere commissie creditcards'

De verlaging van de commissies op aankopen door consumenten met hun creditcard die winkeliers betalen aan hun bank zal uiteindelijk voor consumenten en kleinere winkeliers nadelig zijn. Alleen voor de grote winkelketens zou zo'n door Europa opgelegde regeling gunstig kunnen zijn.

25 miljard per jaar aan commissies

Dat stelt Mastercard in een rapport, waarover Het Financieele Dagblad schrijft. De uitgever van creditcards reageert op plannen van de Europese Commissie om de commissies die winkeliers aan banken moeten betalen wettelijk aan banden te leggen. Lobbyorganisatie EuroCommerce, die opkomt voor de belangen van winkeliers, dringt al jaren op zo'n maatregel aan. Volgens deze instantie betalen Europese retailers jaarlijks ongeveer 25 miljard euro aan commissies aan de banken.

 

Volgens Mastercard zou zo'n beperking uiteindelijk in het nadeel gaan werken van consumenten en kleinere winkeliers. Uit ervaring in landen die al zo'n wettelijke beperking hebben ingevoerd, zou blijken dat banken meer geld gaan vragen voor het gebruik van de kaarten of gaan beknibbelen op dienstverlening en innovatie om zo toch uit de kosten te komen. In Nederland liggen de commissies voor creditcards tussen de 0,55 en 1,9 procent. De Europese commissie wil dit beperken tot 0,3 procent.

 

Nederland heeft volgens Mastercard de laagste kosten voor betalingsverkeer in Europa. Deze positie zou door de regulering van Europa in gevaar komen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.