'Consument de klos bij lagere commissie creditcards'

'Consument de klos bij lagere commissie creditcards'

De verlaging van de commissies op aankopen door consumenten met hun creditcard die winkeliers betalen aan hun bank zal uiteindelijk voor consumenten en kleinere winkeliers nadelig zijn. Alleen voor de grote winkelketens zou zo'n door Europa opgelegde regeling gunstig kunnen zijn.

25 miljard per jaar aan commissies

Dat stelt Mastercard in een rapport, waarover Het Financieele Dagblad schrijft. De uitgever van creditcards reageert op plannen van de Europese Commissie om de commissies die winkeliers aan banken moeten betalen wettelijk aan banden te leggen. Lobbyorganisatie EuroCommerce, die opkomt voor de belangen van winkeliers, dringt al jaren op zo'n maatregel aan. Volgens deze instantie betalen Europese retailers jaarlijks ongeveer 25 miljard euro aan commissies aan de banken.

 

Volgens Mastercard zou zo'n beperking uiteindelijk in het nadeel gaan werken van consumenten en kleinere winkeliers. Uit ervaring in landen die al zo'n wettelijke beperking hebben ingevoerd, zou blijken dat banken meer geld gaan vragen voor het gebruik van de kaarten of gaan beknibbelen op dienstverlening en innovatie om zo toch uit de kosten te komen. In Nederland liggen de commissies voor creditcards tussen de 0,55 en 1,9 procent. De Europese commissie wil dit beperken tot 0,3 procent.

 

Nederland heeft volgens Mastercard de laagste kosten voor betalingsverkeer in Europa. Deze positie zou door de regulering van Europa in gevaar komen.

Tags: