'Consument de klos bij lagere commissie creditcards'

'Consument de klos bij lagere commissie creditcards'

De verlaging van de commissies op aankopen door consumenten met hun creditcard die winkeliers betalen aan hun bank zal uiteindelijk voor consumenten en kleinere winkeliers nadelig zijn. Alleen voor de grote winkelketens zou zo'n door Europa opgelegde regeling gunstig kunnen zijn.

25 miljard per jaar aan commissies

Dat stelt Mastercard in een rapport, waarover Het Financieele Dagblad schrijft. De uitgever van creditcards reageert op plannen van de Europese Commissie om de commissies die winkeliers aan banken moeten betalen wettelijk aan banden te leggen. Lobbyorganisatie EuroCommerce, die opkomt voor de belangen van winkeliers, dringt al jaren op zo'n maatregel aan. Volgens deze instantie betalen Europese retailers jaarlijks ongeveer 25 miljard euro aan commissies aan de banken.

 

Volgens Mastercard zou zo'n beperking uiteindelijk in het nadeel gaan werken van consumenten en kleinere winkeliers. Uit ervaring in landen die al zo'n wettelijke beperking hebben ingevoerd, zou blijken dat banken meer geld gaan vragen voor het gebruik van de kaarten of gaan beknibbelen op dienstverlening en innovatie om zo toch uit de kosten te komen. In Nederland liggen de commissies voor creditcards tussen de 0,55 en 1,9 procent. De Europese commissie wil dit beperken tot 0,3 procent.

 

Nederland heeft volgens Mastercard de laagste kosten voor betalingsverkeer in Europa. Deze positie zou door de regulering van Europa in gevaar komen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Back to top