Consument geeft graag cadeaukaart weg | RetailDetail

Consument geeft graag cadeaukaart weg

Consument geeft graag cadeaukaart weg
Shutterstock.com

De consument geeft graag cadeaukaarten en -bonnen weg. In de eerste tien maanden van dit jaar klom het aantal verkochte cadeaukaarten met 10 procent.

 

Ontvanger besteedt fors

Zo’n 61 procent van de ontvangers besteedt bij het winkelen meer dan het tegoed van de bon. Gemiddeld is dit zelfs het dubbele bedrag, blijkt uit online consumentenonderzoek van GfK onder ruim 800 kopers van gift cards.


Voor de kopers geven vindbaarheid (31 procent) en routine (38 procent) de doorslag bij het aankopen van cadeaubonnen. Zij vinden het belangrijk dat ze gift cards gemakkelijk kunnen aanschaffen. Ook belangrijk voor hen is dat winkels veel keuze hebben in gift cards. Zij kiezen bij aankoop echter niet per se een cadeaukaart die ze vooraf al in gedachten hadden.


Zo’n 68 procent van de Nederlanders wil graag cadeaukaarten die hij bij veel verschillende winkelformules kan verzilveren. Zo’n veertien procent krijgt bij voorkeur een gift card met een thema cadeau, bijvoorbeeld voor beleving.


Al ruim 100 merken

Supermarkten, warenhuizen, gemakswinkels en andere retailers verkopen steeds meer gift cards. De koper heeft in Nederland inmiddels keuze uit ruim honderd verschillende merken met aanbiedingen voor winkelen, multimedia, hotelovernachtingen, diners, voorstellingen en behandelingen.

 

De verpakking is weliswaar belangrijk voor de consument. Daarom vindt 60 procent tegoeden via online codes onpersoonlijk. Zo’n 53 procent ziet graag leukere verpakkingen voor cadeaukaarten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.