Consument nog niet bereid om veel data te delen | RetailDetail

Consument nog niet bereid om veel data te delen

Consument nog niet bereid om veel data te delen

De Nederlandse consument is nog niet helemaal klaar om al zijn data te delen met retailers. Volgens een rapport van ABN Amro is die bereidheid de voorbije twee jaar zelfs sterk gedaald. Klanten willen vooral weten waarvoor de informatie wordt gebruikt.

 

Lagere bereidheid bij oudere consumenten

Zo zegt 70 procent van de ondervraagden dat ze hun persoonlijke informatie wel willen delen met een retailer, als die transparant is over het gebruik ervan. Ze verwachten wel een tegenprestatie in de vorm van een financieel voordeel, zoals bijvoorbeeld een korting. Consumenten delen ook sneller hun informatie met lokale, zelfstandige handelaars.

 

57 procent van de consumenten zegt zijn persoonlijke informatie niet te willen delen met fysieke winkels. Bij webshops ligt dat aantal zelfs op 60 procent. Hoe ouder de ondervraagde, hoe minder zin hij of zij heeft om zijn data te delen.

 

Bij consumenten die dertig jaar of ouder zijn, is de bereidheid de voorbije jaren het sterkst gedaald. Dat is waarschijnlijk het gevolg van nieuwe marketingtechnieken, waarbij advertenties worden getoond op basis van surfgedrag. Heel wat consumenten beschouwen dat nog steeds als een inbreuk op hun persoonlijke privacy.

 

Vertrouwen is belangrijk

Klanten zullen ook sneller informatie delen met bedrijven die ze vertrouwen, als ze tenminste weten waarvoor die informatie wordt gebruikt. Volgens ABN Amro weet maar liefst 54 procent niet waarvoor die data wordt gebruikt.

 

Dat vertrouwen belangrijk is, is goed nieuws voor lokale handelaars en ketens die hun service op een meer persoonlijke basis aanpakken. Ook fysieke retailers hebben een streepje voor op online winkels op dat vlak.

 

“Data-analyse leidt door nieuwe technologie steeds vaker tot succesvolle resultaten, maar big data is geen tovermiddel. Het kan retailers nieuwe inzichten bieden om hun omzet en winstgevendheid te verbeteren, maar zij zullen wel transparant met consumenten moeten communiceren. Zo moeten ze duidelijk maken waarom zij data verzamelen en hoe zij de privacy van klanten beschermen”, benadrukt Henk Hofstede, Sector Banker Retail van ABN Amro.

 

“Retailers doen er goed aan klein te beginnen. Als retailers acties stapsgewijs ondernemen, zijn de mogelijkheden groot. Met als voorwaarde dat het verzamelen van data aan concrete doelen is gekoppeld en dat deze doelen duidelijk worden gecommuniceerd naar klanten. Daarbij moet de veiligheid van klantgegevens gewaarborgd zijn.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.