Consument trekt buikriem strakker aan

Consument trekt buikriem strakker aan

Nederlandse huishoudens hebben in augustus 2012 twee procent minder uitgegeven dan in dezelfde maand in 2011. Er werd vooral minder aan meubels, consumentenelektronica, kleding en schoeisel uitgegeven dan een jaar eerder.

Dertiende min op rij

De teruggang in augustus was sterker dan een maand eerder, toen de consumentenbestedingen nog 1,6 procent in de min zaten. Dat komt vooral door de verminderde uitgaven aan voedings- en genotsmiddelen. In juli stegen die nog met 2,7 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder, in augustus is sprake van een teruggang met 0,4 procent.

 

Het is de dertiende maand op rij met lagere uitgaven van huishoudens. De consumptie steeg in juli 2011 voor het laatst licht. Voorlopig is er ook weinig hoop op het doorbreken van de negatieve spiraal. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek waren de omstandigheden voor de consumptie ook in september en oktober ongunstig.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top