Consument wint iets aan kooplust | RetailDetail

Consument wint iets aan kooplust

Consument wint iets aan kooplust

Nederlandse consumenten lijken voorzichtig iets positiever gestemd over hun eigen financiële situatie. Ook vinden meer mensen het nu een minder ongunstige tijd om grote aankopen te doen, al klinkt dat laatste ook weer niet zó optimistisch.

Voorzichtig optimisme bij jonge mannen

Cijfers van onderzoeksbureau GfK lijken er nu op te wijzen dat de donkere wolken, die al enkele jaren vooral boven de verkopers van grotere consumptiegoederen hangen, iets begint te wijken. De toename wordt vooral veroorzaakt door de positievere kijk van consumenten op het komende jaar. Volgens GfK zijn de verwachtingen van de consument over de economische- en de eigen financiële situatie iets beter geworden.

 

Het onderzoek wijst uit dat vooral mannen, jongeren en hoger opgeleiden positiever zijn. Onder consumenten van veertig jaar en ouder en vrouwen heerst echter nog veel negativiteit over de vooruitzichten voor de komende periode. Ook consumenten met een lagere opleiding zien het minder gunstig in dan hun landgenoten met een hogere opleiding. Ze zijn vooral minder tevreden over de besparingsmaatregelen van het kabinet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.