Consumenten eindelijk wat positiever | RetailDetail

Consumenten eindelijk wat positiever

Consumenten eindelijk wat positiever

In oktober is de index van het consumentenvertrouwen gestegen naar het hoogste punt in twee jaar. Vorige maand zakte de index nog licht, maar nu komen er in één klap 6 punten bij.

Alle indicatoren positief

De Nederlandse consument was in oktober aanzienlijk minder somber over de economische situatie voor de komende 12 maanden dan de maand ervoor. Ook zijn terugkijk op de afgelopen 12 maanden was minder donker, berekende het Centraal Bureau voor de Statistiek.

 

De deelindicator koopbereidheid verbeterde eveneens: voor de tweede keer op rij vonden Nederlanders het tijdstip voor grote aankopen, zoals wasmachines en televisies, minder ongunstig dan een maand eerder.

 

Ook in België staat de index op het hoogste peil sinds juli 2011: de conjunctuurbarometer verdapperde daar van -7 naar -6 punten, de zevende stijging op rij al. De cijfers over het consumentenvertrouwen tussen België en Nederland komen op een andere manier tot stand en zijn dus niet onderling vergelijkbaar, de trends zijn dat echter wel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.