Consumenten steeds minder negatief over toekomst

Consumenten steeds minder negatief over toekomst

De stemming onder de Nederlandse consumenten is verder verbeterd in april 2014. De barometer van het consumentenvertrouwen staat nu terug op het peil van begin 2011, al blijft de index - en de koopbereidheid - laag.

Optimisten zijn in opmars

De barometer van het Centraal Bureau voor de Statistiek steeg 2 punten en staat nu op -5. Dat betekent dat er nog slechts 5% meer pessimisten zijn dan optimisten. Een jaar geleden stond de aanwijzer nog op -35. De consumenten zijn vooral positiever over de algemene economische situatie: het vertrouwen in de economie is al bijna zeven jaar niet zo groot geweest.

 

Toch vertaalt dit zich nog niet in een grotere bereidheid voor het doen van grote aankopen zoals wasmachines en televisies. Dat komt onder meer omdat de inschatting van de eigen financiële situatie nog altijd niet verbetert, ondanks de betere economische omstandigheden. Slechts 16% van de Nederlanders ziet die de komende twaalf maanden vooruitgaan, wellicht door de hoge werkloosheid.

 

Huishoudens besteedden in januari 2014 1,5 procent minder aan goederen en diensten dan in januari 2013.

Tags: