Consumenten steeds minder negatief over toekomst | RetailDetail

Consumenten steeds minder negatief over toekomst

Consumenten steeds minder negatief over toekomst

De stemming onder de Nederlandse consumenten is verder verbeterd in april 2014. De barometer van het consumentenvertrouwen staat nu terug op het peil van begin 2011, al blijft de index - en de koopbereidheid - laag.

Optimisten zijn in opmars

De barometer van het Centraal Bureau voor de Statistiek steeg 2 punten en staat nu op -5. Dat betekent dat er nog slechts 5% meer pessimisten zijn dan optimisten. Een jaar geleden stond de aanwijzer nog op -35. De consumenten zijn vooral positiever over de algemene economische situatie: het vertrouwen in de economie is al bijna zeven jaar niet zo groot geweest.

 

Toch vertaalt dit zich nog niet in een grotere bereidheid voor het doen van grote aankopen zoals wasmachines en televisies. Dat komt onder meer omdat de inschatting van de eigen financiële situatie nog altijd niet verbetert, ondanks de betere economische omstandigheden. Slechts 16% van de Nederlanders ziet die de komende twaalf maanden vooruitgaan, wellicht door de hoge werkloosheid.

 

Huishoudens besteedden in januari 2014 1,5 procent minder aan goederen en diensten dan in januari 2013.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.