Consumentenbond tikt Dirk en Hoogvliet op de vingers

Consumentenbond tikt Dirk en Hoogvliet op de vingers

Volgens de Consumentenbond misbruiken supermarktketens Hoogvliet en Dirk de resultaten van een onderzoek om op hun advertenties te kunnen stellen dat ze volgens die organisatie de goedkoopste van het land zijn.

"Misleidende tabellen"

"Beide supermarkten geven foutieve informatie, omdat in de prijspeiling van de Consumentenbond van mei 2015 Nettorama gemiddeld de laagste prijs voor A-merken heeft en Lidl en Aldi de laagste prijs voor huismerken. Dirk en Hoogvliet misleiden ook met de Consumentenbond-tabellen die ze hebben overgenomen: daarin laten ze supermarkten die even goedkoop of goedkoper zijn, weg", stelt Consumentenbond op zijn website.

 

De Consumentenbond hield in mei van dit jaar een onderzoek naar de prijzen meer dan 10.000 producten van A-merken en huismerken bij achttien ketens in Nederland. Nettorama is voor A-merken gemiddeld twee procent goedkoper dan Dirk en Hoogvliet, bij huismerken zijn Aldi en Lidl maar liefst 14 procent goedkoper dan Dirk en Hoogvliet. Ook hier is Nettorama gemiddeld zes procent goedkoper dan die twee ketens.

 

Dirk adverteert online met 'Consumentenbond bewijst: Dirk heeft de laagste kassabon van Nederland. Altijd!'. Hoogvliet van zijn kant stelt dan weer 'Bewezen de goedkoopste supermarkt bij u in de buurt.' De Consumentenbond wil nu dat beide ketens die advertenties aanpassen.

Tags: