Consumentenelektronica kende alweer dramatisch kwartaal | RetailDetail

Consumentenelektronica kende alweer dramatisch kwartaal

Consumentenelektronica kende alweer dramatisch kwartaal

Volgens handelsfederatie Comeos hebben haar leden een lastig kwartaal achter de rug: de omzet in de handel daalde met net geen 3%, vooral in de non-food. Consumentenelektronica spande daarin de kroon, met een -8%.

Moeilijke maanden voor non-food

De modewinkels zagen hun omzet met 3% dalen, waar online een grote rol in speelde: de online modeomzet daalde - verrassend - met liefst 22%, aldus Comeos-topman Dominique Michel. Doe-het-zelf kon wel standhouden (+0,1%), maar dat was volgens Michel "vooral dankzij de extra verkoopdag op 29 februari." De omzet in de foodsector kende daarentegen een lichte omzetstijging (+0,6%), vooral dankzij een sterke stijging van de online omzetten: die gingen immers naar 29% omhoog.

 

Daarenboven komt dan nog de negatieve invloed van de inflatie (1,8%), die zich niet helemaal vertaalde in stijgende prijzen in de winkels: die stegen maar 1,3%. Comeos waarschuwt ook nog voor het negatieve effect van de kilometerheffing, die de prijzen nog meer de hoogte zal in drijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.