Consumentenvertrouwen brokkelt verder af | RetailDetail

Consumentenvertrouwen brokkelt verder af

Consumentenvertrouwen brokkelt verder af

Het Belgische consumentenvertrouwen is in maart voor de derde opeenvolgende maand afgebrokkeld. Het zit nu weer onder het peil van een jaar geleden, al zat het in september en oktober 2015 nog dieper.

Economische toestand baart zorgen

Deze maand zakte de indicator van -5 naar -7 punten en zit daarmee onder de -6 punten die in maart 2015 werd genoteerd. De voorbije maanden was de situatie alleen minder gunstig in september en oktober 2015, toen de aanwijzer op -10 en -8 stond.

 

De terugval van de jongste maanden is het gevolg van de versomberde vooruitzichten voor de algemene economische situatie in België. Daarbij bestaat ook de vrees dat de werkloosheid de volgende twaalf maanden zal stijgen verder toegenomen, zij het in geringe mate.

 

Vrees voor besparingen en belastingen

Ook wat hun persoonlijke situatie betreft, gaan de gezinnen ervan uit dat hun financiële mogelijkheden de komende twaalf maanden enigszins zullen verslechteren. De vrees dat er een nieuwe besparingsoperatie zit aan te komen om de overheidsbegroting in orde te brengen, is hieraan wellicht niet vreemd. Toch verwachten ze ietwat meer te zullen sparen.

 

Om het consumentenvertrouwen te peilen, voert de Nationale Bank maandelijks een enquête uit bij 1850 gezinnen. Hen wordt gevraagd hoe ze de evolutie van de economie en van de werkloosheid inschatten. Voorts wordt gepeild naar hun verwachtingen voor hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarvermogen. Dit alles wordt vervolgens samengevat in één cijfer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof – waar ook Galeria Inno toe behoort – zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.