Consumentenvertrouwen brokkelt verder af

Consumentenvertrouwen brokkelt verder af

Het Belgische consumentenvertrouwen is in maart voor de derde opeenvolgende maand afgebrokkeld. Het zit nu weer onder het peil van een jaar geleden, al zat het in september en oktober 2015 nog dieper.

Economische toestand baart zorgen

Deze maand zakte de indicator van -5 naar -7 punten en zit daarmee onder de -6 punten die in maart 2015 werd genoteerd. De voorbije maanden was de situatie alleen minder gunstig in september en oktober 2015, toen de aanwijzer op -10 en -8 stond.

 

De terugval van de jongste maanden is het gevolg van de versomberde vooruitzichten voor de algemene economische situatie in België. Daarbij bestaat ook de vrees dat de werkloosheid de volgende twaalf maanden zal stijgen verder toegenomen, zij het in geringe mate.

 

Vrees voor besparingen en belastingen

Ook wat hun persoonlijke situatie betreft, gaan de gezinnen ervan uit dat hun financiële mogelijkheden de komende twaalf maanden enigszins zullen verslechteren. De vrees dat er een nieuwe besparingsoperatie zit aan te komen om de overheidsbegroting in orde te brengen, is hieraan wellicht niet vreemd. Toch verwachten ze ietwat meer te zullen sparen.

 

Om het consumentenvertrouwen te peilen, voert de Nationale Bank maandelijks een enquête uit bij 1850 gezinnen. Hen wordt gevraagd hoe ze de evolutie van de economie en van de werkloosheid inschatten. Voorts wordt gepeild naar hun verwachtingen voor hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarvermogen. Dit alles wordt vervolgens samengevat in één cijfer.