Consumentenvertrouwen heeft dip verteerd | RetailDetail

Consumentenvertrouwen heeft dip verteerd

Consumentenvertrouwen heeft dip verteerd

Het Belgische consumentenvertrouwen is er in december verder op vooruitgegaan, nadat het in november ook al mooi toegenomen was. De forse verslechtering die er in september en oktober nog was, is daarmee bijna volledig doorgeslikt.

Onheilsberichten zijn doorgeslikt

De indicator van de Nationale Bank van België verbeterde in december van -7 naar -5, wat betekent dat er 5% meer pessimisten dan optimisten zijn. In september en oktober was de indicator van -4 over -10 gezakt naar -13, maar in november stond de aanwijzer alweer op -7. De mentale klap die berichten over de zware herstructurering bij ING en de sluiting van Caterpillar was, lijkt inmiddels alweer verteerd.

 

Consumenten schatten vooral de algemene economische omgeving veel beter in: zo is de vrees voor een stijging van de werkloosheid in de komende twaalf maanden sterk afgenomen. Gezinnen verwachten wel dat hun financiële situatie in die periode licht zal achteruitgaan, maar ook dat ze iets meer zullen kunnen sparen.

 

De Nationale Bank baseert haar barometer op een enquête bij een wisselende steekproef van 1.850 gezinnen. Hun inschatting van de evolutie van de economie, de werkloosheid, hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarvermogen wordt samengevat in één cijfer.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.