Consumentenvertrouwen kent terugval | RetailDetail

Consumentenvertrouwen kent terugval

Consumentenvertrouwen kent terugval

Het consumentenvertrouwen kent in december 2015 een terugval. De Nederlanders zijn minder positief geworden over het economische klimaat. Toch tast dit hun koopbereidheid niet aan.

Koopbereidheid blijft positief

Het consumentenvertrouwen is sinds maart 2015 positief. Dat houdt in dat er meer optimisten zijn dan pessimisten. Zo waren er in november 9 procent meer mensen die met een roze bril naar de toekomst keken dan mensen die het wat donkerder inzagen, leert een bevraging van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In december zakte dit echter terug naar 6 procent.

 

De terugval is een gevolg van de algemene economische toestand. Zowel voor de voorbije twaalf maanden als voor de komende twaalf maanden werd die minder gunstig ingeschat. De koopbereidheid veranderde nochtans niet. Die blijft lichtjes positief.

 

Met 6 procent dominantie van de positivisten blijft het consumentenvertrouwen ook aanzienlijk boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar, dat op 8 procent negatief staat. Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27 positief). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (44 negatief).

 

Meer uitgaven in oktober

Intussen blijkt dat de Nederlanders in oktober 1,8 procent meer uitgaven dan in dezelfde maand van 2014, al was dat grotendeels het gevolg van een hoger gasverbruik. Oktober was dan ook een koude maand. De bestedingen voor voedings- en genotmiddelen trokken 1,5 procent aan, de uitgaven voor duurzame goederen 0,6 procent. Vooral de aankopen van woninginrichting en kleding lagen hoger dan een jaar eerder. Aan diensten werd ten slotte 0,9 procent meer besteed.

 

Bovendien waren ook de vooruitzichten goed volgens de consumptieradar van het CBS. Dat kwam vooral door de gunstige evolutie van de aandelenmarkten, waardoor beleggers hun bezittingen in waarde zagen stijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit z’n voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Wehkamp en BCC slaan handen in elkaar

05/07/2018

Onlineretailer Wehkamp en elektroketen BCC worden exclusieve alliantiepartners: vanaf oktober starten de formules een grote strategische samenwerking, die in fases steeds verder zal worden uitgebreid.