Consumentenvertrouwen kent terugval | RetailDetail

Consumentenvertrouwen kent terugval

Consumentenvertrouwen kent terugval

Het consumentenvertrouwen kent in december 2015 een terugval. De Nederlanders zijn minder positief geworden over het economische klimaat. Toch tast dit hun koopbereidheid niet aan.

Koopbereidheid blijft positief

Het consumentenvertrouwen is sinds maart 2015 positief. Dat houdt in dat er meer optimisten zijn dan pessimisten. Zo waren er in november 9 procent meer mensen die met een roze bril naar de toekomst keken dan mensen die het wat donkerder inzagen, leert een bevraging van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In december zakte dit echter terug naar 6 procent.

 

De terugval is een gevolg van de algemene economische toestand. Zowel voor de voorbije twaalf maanden als voor de komende twaalf maanden werd die minder gunstig ingeschat. De koopbereidheid veranderde nochtans niet. Die blijft lichtjes positief.

 

Met 6 procent dominantie van de positivisten blijft het consumentenvertrouwen ook aanzienlijk boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar, dat op 8 procent negatief staat. Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27 positief). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (44 negatief).

 

Meer uitgaven in oktober

Intussen blijkt dat de Nederlanders in oktober 1,8 procent meer uitgaven dan in dezelfde maand van 2014, al was dat grotendeels het gevolg van een hoger gasverbruik. Oktober was dan ook een koude maand. De bestedingen voor voedings- en genotmiddelen trokken 1,5 procent aan, de uitgaven voor duurzame goederen 0,6 procent. Vooral de aankopen van woninginrichting en kleding lagen hoger dan een jaar eerder. Aan diensten werd ten slotte 0,9 procent meer besteed.

 

Bovendien waren ook de vooruitzichten goed volgens de consumptieradar van het CBS. Dat kwam vooral door de gunstige evolutie van de aandelenmarkten, waardoor beleggers hun bezittingen in waarde zagen stijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.