Consumentenvertrouwen kent terugval

Consumentenvertrouwen kent terugval

Het consumentenvertrouwen kent in december 2015 een terugval. De Nederlanders zijn minder positief geworden over het economische klimaat. Toch tast dit hun koopbereidheid niet aan.

Koopbereidheid blijft positief

Het consumentenvertrouwen is sinds maart 2015 positief. Dat houdt in dat er meer optimisten zijn dan pessimisten. Zo waren er in november 9 procent meer mensen die met een roze bril naar de toekomst keken dan mensen die het wat donkerder inzagen, leert een bevraging van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In december zakte dit echter terug naar 6 procent.

 

De terugval is een gevolg van de algemene economische toestand. Zowel voor de voorbije twaalf maanden als voor de komende twaalf maanden werd die minder gunstig ingeschat. De koopbereidheid veranderde nochtans niet. Die blijft lichtjes positief.

 

Met 6 procent dominantie van de positivisten blijft het consumentenvertrouwen ook aanzienlijk boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar, dat op 8 procent negatief staat. Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27 positief). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (44 negatief).

 

Meer uitgaven in oktober

Intussen blijkt dat de Nederlanders in oktober 1,8 procent meer uitgaven dan in dezelfde maand van 2014, al was dat grotendeels het gevolg van een hoger gasverbruik. Oktober was dan ook een koude maand. De bestedingen voor voedings- en genotmiddelen trokken 1,5 procent aan, de uitgaven voor duurzame goederen 0,6 procent. Vooral de aankopen van woninginrichting en kleding lagen hoger dan een jaar eerder. Aan diensten werd ten slotte 0,9 procent meer besteed.

 

Bovendien waren ook de vooruitzichten goed volgens de consumptieradar van het CBS. Dat kwam vooral door de gunstige evolutie van de aandelenmarkten, waardoor beleggers hun bezittingen in waarde zagen stijgen.

Tags: