Consumentenvertrouwen licht achteruit in september | RetailDetail

Consumentenvertrouwen licht achteruit in september

Consumentenvertrouwen licht achteruit in september

Het vertrouwen van de Nederlandse consument is in september licht verder gedaald, al was de terugval beperkter dan in augustus. Toch is zijn bereidheid om grote aankopen te doen een fractie minder negatief is geworden.

Sterke verbetering viel stil in zomer

Aan de sterke verbetering van het consumentenvertrouwen kwam deze zomer een abrupt einde. In oktober 2013 stond de barometer van het Centraal Bureau voor de Statistiek nog op -23 punten, wat inhield dat er op dat moment 23% meer pessimisten dan optimisten waren. In juni 2014 was de aanwijzer al teruggevallen tot -2 punten, maar toen stokte de motor. In juli bleef de score op -2 punten om vervolgens in augustus naar -6 punten en in september naar -7 punten te zakken. Het sputteren hangt wellicht samen met de gespannen internationale situatie.

 

De huidige situatie van -7 ligt niettemin nog altijd iets boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar, dat op -8 staat. Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013, toen de aanwijzer op -44 punten belandde. De beste situatie ooit – 27 procent meer optimisten dan pessimisten – werd dan weer in april 2000 opgetekend.

 

Nederlanders zijn vooral negatief over het economisch klimaat. In juli stond deze deelbarometer nog op 11 punten positief, maar in augustus zakte hij naar 3 punten en in september gleed hij zelfs verder af tot -2 punten, wat betekent dat er voor het eerst in zes maanden weer meer pessimisten dan optimisten zijn.

 

Daling werkloosheid toch gunstig voor koopbereidheid

Door die minder gunstige inschatting van de economische toestand zijn de consumenten ook iets somberder geworden over hun persoonlijke financiële mogelijkheden voor de komende twaalf maanden, terwijl ze net iets minder negatief waren over hun draagkracht voor het voorbije jaar. Daardoor vinden ze de tijd toch wat minder ongunstig dan in augustus voor het doen van grote aankopen, zoals wasmachines en televisies.

 

Dat de koopbereidheid ondanks de verslechtering van het consumentenvertrouwen iets hoger ligt, heeft vooral te maken met de evolutie van de werkloosheid. Die is in augustus teruggelopen, al blijft die met 8% van de beroepsbevolking nog hoog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit z’n voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Wehkamp en BCC slaan handen in elkaar

05/07/2018

Onlineretailer Wehkamp en elektroketen BCC worden exclusieve alliantiepartners: vanaf oktober starten de formules een grote strategische samenwerking, die in fases steeds verder zal worden uitgebreid.