Consumentenvertrouwen op hoogste peil van 2016 | RetailDetail

Consumentenvertrouwen op hoogste peil van 2016

Consumentenvertrouwen op hoogste peil van 2016

De stemming onder de Nederlandse consumenten is in juni gevoelig verbeterd: de barometer van het Centraal Bureau voor de Statistiek steeg van 1 naar 5, meteen de hoogste stand dit jaar.

Ruim boven langdurig gemiddelde

De peiling van het CBS in mei leert dat er globaal vijf procent meer optimisten dan pessimisten zijn. Dat is het hoogste peil sinds december vorig jaar, toen de positivisten met zes procent meer waren dan de negativisten. In april bedroeg het verschil nog maar één procent.


Het consumentenvertrouwen ligt nu ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar, waarin de pessimisten domineerden met acht procent. Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27% meer optimisten), het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (44% meer pessimisten).

 

Hoop op daling van werkloosheid neemt toe

De verbetering is vooral het gevolg van fors verbeterde verwachtingen voor de evolutie van de economie in de komende twaalf maanden. Zo gaat bijna 35% van de Nederlanders er nu van uit dat de werkloosheid zal dalen, al houdt 33% het nog altijd bij een stijging.


Mede daardoor nam ook de koopbereidheid een fractie toe, ook al omdat de consumenten iets minder negatief zijn over hun eigen financiële situatie. Toch wachten ze nog om de gashendel open te draaien: voor het doen van grote aankopen is de tijd nog altijd niet zo gunstig, vinden ze. Het hebben van een baan speelt hierbij een grote rol.

 

Uitgaven status-quo

Intussen blijkt dat de consumenten in april evenveel uitgaven deden als in april 2015. Dat was het gevolg van tegenstrijdige bewegingen: zo gingen minder middelen naar kleding, schoenen en auto’s, maar de verkoop van woninginrichting en huishoudelijke apparaten deed het dan weer wel goed.

 

Ook ging bijna een procent meer op aan diensten zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper en verzekeringen. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit. Aan voedings- en genotmiddelen werd 1,6% minder besteed, maar dat werd wellicht beïnvloed door de ligging van Pasen. Vorig jaar viel het feest in april, dit jaar in maart.

 

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) peilt elke maand naar de inschatting van de economische toestand door de consument. Er wordt zowel gevraagd naar zijn houding tegenover de voorbije twaalf maanden als tegenover het komende jaar. Ook wordt zijn koopbereidheid bevraagd. Daarbij wordt gekeken naar de evolutie van zijn persoonlijke financiële toestand in de voorbije en komende twaalf maanden en naar zijn aanvoelen of de tijd rijp is voor het doen van belangrijke aankopen. Telkens worden de positieve antwoorden afgezet tegenover de negatieve.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.