Consumentenvertrouwen stagneert in januari | RetailDetail

Consumentenvertrouwen stagneert in januari

Consumentenvertrouwen stagneert in januari

De stemming onder de Nederlandse consumenten is in januari een fractie verbeterd, maar toch is hun koopbereidheid er nagenoeg niet op vooruitgegaan. Intussen blijkt wel dat ze in november 2014 globaal 0,6% meer uitgaven aan goederen en diensten dan in dezelfde maand van het jaar voordien.

Net iets boven twintigjarig gemiddelde

Het percentage pessimisten lag in januari 6% hoger dan het aantal optimisten, blijkt uit de maandelijkse enquête van het Centraal Bureau voor de Statistiek. In december was dat nog 7%, een lichte verbetering die wordt veroorzaakt door een gunstigere inschatting van de algemene economische situatie.

 

Met de huidige score is het consumentenvertrouwen net iets beter dan het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar, dat een dominantie van de pessimisten op de optimisten met 8% laat zien. De beste situatie ooit (27% meer optimisten dan pessimisten) werd in april 2000 bereikt, het dieptepunt (met 44% meer pessimisten dan optimisten) in februari 2013.

 

Toch zet die verbetering zich nog niet om in een grotere koopbereidheid: deze deelindicator van het consumentenvertrouwen kwam in januari uit op -9, tegen -10 in december.

 

Verkoop duurzame goederen loopt goed

Intussen blijkt dat de Nederlandse consument in november 2014 globaal 0,6% meer heeft uitgegeven aan goederen en diensten dan in dezelfde maand van 2013. In oktober bedroeg de toename van de verkopen maar 0,2%. De toename komt grotendeels op conto van duurzame goederen: daaraan gaf de Nederlandse consument in november 3,4% meer uit dan een jaar eerder.

 

Vooral huishoudelijke apparaten en woninginrichting lagen goed in de markt. Ook werden meer fietsen verkocht. Aan voedings- en genotmiddelen besteedden de consumenten in november 2,7 procent meer dan een jaar. Diensten, die ruim de helft van de binnenlandse consumptieve bestedingen uitmaken, gingen er maar 0,6% op vooruit. Dat is een lichte krimp tegenover oktober, nog een stijging met 0,7% werd vastgesteld.

 

De bestedingen aan "overige goederen", waaronder gas en motorbrandstoffen, kwamen in november 4,3% lager uit. Dat lag in lijn met de cijfers uit oktober, die een daling met 4,2% lieten zien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.