Consumentenvertrouwen weer onder nul | RetailDetail

Consumentenvertrouwen weer onder nul

Consumentenvertrouwen weer onder nul

Het vertrouwen in een mooie toekomst is verdwenen in Nederland. Het aantal consumenten met een donkere bril is voor het eerst sinds maart 2015 weer groter dan het aantal mensen met een positieve visie.

 

Pessimisten halen de bovenhand​

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) peilt elke maand naar het vertrouwen bij de Nederlandse consument. Het vraagt daarbij naar hun visie over het algemene economische klimaat, alsook over hun financiële mogelijkheden en hun bereidheid om aankopen te doen. Daarbij worden de positivisten tegenover de negativisten gezet.

 

Globaal waren er in januari nog 4 procent meer optimisten dan pessimisten. In februari kenterde dat echter, met 1 procent meer pessimisten dan optimisten. Zowel het oordeel over het algemene economische klimaat als de koopbereidheid verslechterden. Een tegenvallende verwachting over de evolutie van de persoonlijke financiële situatie in de komende twaalf maanden zet de consumenten er allicht niet toe aan om grotere aankopen te overwegen.


Maar ondanks de terugval ligt het consumentenvertrouwen nog boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar, dat op -8 punten staat en dus op 8 procent meer pessimisten dan optimisten staat. Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27 procent meer optimisten). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (44 procent meer pessimisten).


Kleinste stijging van uitgaven

Intussen blijkt ook dat de consumenten in december 2015 maar 0,6 procent meer hebben uitgegeven dan in december 2014. Dat is de laagste stijging van de consumptie in 2015. Al moeten hier geen grote conclusies aan worden verbonden. De grote boosdoener was de verkoop van gas, die 6 procent lager uitkwam - iets waaraan het goede weer debet was.

 

De consumenten hebben wel meer besteed aan kleding, woninginrichting, huishoudelijke apparaten en vooral auto’s. De aankopen van duurzame goederen lagen ruim 4 procent hoger dan een jaar eerder. Aan voedings- en genotmiddelen hebben consumenten 1 procent meer uitgegeven. Ook hebben ze ruim 1 procent meer besteed aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit. Globaal hebben de consumenten in de detailhandel in december 3 procent meer uitgegeven dan een jaar eerder.

 

Minder goede evolutie

Volgens de consumptieradar van het CBS zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens sedertdien echter verslechterd. Dat komt vooral doordat consumenten negatiever zijn over hun toekomstige financiële situatie en de toename van de koerswaarde van Nederlandse aandelen op jaarbasis kleiner is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.