Consumentenvertrouwen weer op peil van begin 2016

Consumentenvertrouwen weer op peil van begin 2016

Het Belgische consumentenvertrouwen is in juli verder verbeterd en staat nu weer op hetzelfde peil als in januari.

Terugval consumentenvertrouwen sinds januari weggewerkt

De voorbije maand verbeterde de score voor het consumentenvertrouwen van -6 naar -4 punten. Daarmee is de daling, die sinds eind januari werd ingezet en pas in juni kon worden omgebogen, helemaal weggewerkt.

 

Vooral de vooruitzichten met betrekking tot de algemene economische situatie werden aanzienlijk rooskleuriger. Hetzelfde was het geval met de beoordeling van de financiële situatie en het spaarvermogen van de gezinnen. Alleen de toegenomen vrees voor een stijging van de werkloosheid speelde wat voor stoorzender. De verbetering is opmerkelijk, want in Nederland had die indicator te lijden van een Brexit-malaise.

 

De meting van het consumentenvertrouwen is gebaseerd op een enquête die de Nationale Bank maandelijks afneemt bij een wisselende steekproef van 1850 gezinnen. Hen wordt gevraagd hoe ze de evolutie van de economie en van de werkloosheid inschatten. Voorts wordt gepeild naar hun verwachtingen voor hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarvermogen. Dit alles wordt vervolgens samengevat in één cijfer: -4 betekent dat er nog altijd vier procent meer pessimisten zijn dan optimisten.