Consumptie in mei licht gestegen | RetailDetail

Consumptie in mei licht gestegen

Consumptie in mei licht gestegen

In mei is de consumptie van huishoudens in Nederland licht gestegen met 0,1 procent. Het is daarmee de eerste keer dat de consumptie dit jaar hoger ligt dan een jaar eerder. Vooral bij duurzame goederen stegen de uitgaven.

Daling bij energie

In mei gaven consumenten 4,5 procent meer uit aan duurzame producten, zoals kleding, schoenen, elektronica, huishoudelijke apparaten en auto's. In dat segment stijgen de uitgaven terug sinds eind 2013, na twee jaar sterk te krimpen. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek.

 

Bij voedings- en genotmiddelen bleef de consumptie stabiel en bij overige goederen daalde ze met 6,2 procent. Bij overige goederen hoort ook energie: door het warme weer dit jaar wordt daar beduidend minder uit te geven. Zonder rekening te houden met de uitgaven bij energie, zou de consumptie ook al in de eerste maanden van het jaar gestegen zijn. Bij diensten werd er 0,3 procent meer uitgegeven.

 

CBS houdt bij het samenstellen van de cijfers rekening met prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.