Contactloze betalingen blijven in opmars | RetailDetail

Contactloze betalingen blijven in opmars

Contactloze betalingen blijven in opmars

Uit onderzoek van MasterCard blijkt dat steeds meer Europeanen kleine aankopen contactloos betalen. Zo werd in 2015 de grens van 1 miljard contactloze betalingen doorbroken. Dat is een stijging van 150 procent ten opzichte van een jaar eerder.

 

4 miljoen locaties

MasterCard stelt dat in het vierde kwartaal van 2015 13 procent van alle in-store transacties, die door MasterCard werden verwerkt, contacloos waren. Het aantal uitgegeven contactloze kaarten en toestellen van MasterCard is ook met 50 procent gestegen.

 

In Europa zijn er in meer dan tien landen meer dan 5 miljoen contactloze MasterCard-kaarten in omloop. Wereldwijd kunnen die al in 74 landen gebruikt worden, waaronder sinds kort ook Estland en IJsland. Alles samen kan er contactloos betaald worden op meer dan 4 miljoen locaties. Dat is een stijging van 72 procent ten opzichte van 2014.

 

"De opkomst van contactloos betalen is fantastisch, net als de mogelijkheden die deze trend biedt voor retailers. Onderzoek heeft aangetoond dat in Europa ongeveer 48 procent van de dagelijkse aankopen onder de 25 euro liggen. In Nederland en het Verenigd Koninkrijk is dit percentage nog hoger met respectievelijk 55 procent en 59 procent”, zegt Chris Kangas, hoofd van contactloze betalingen Europa bij MasterCard.

 

Koploper in Europa is Tsjechië, waar in 2015 77 procent van alle in-store transacties die door MasterCard werden verwerkt contactloos waren. Ook Polen (55 procent), Hongarije (40 procent) en Nederland (9 procent) doen het goed op dat vlak.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.