Corio maakt verlies door dalende waarde winkelcentra | RetailDetail

Corio maakt verlies door dalende waarde winkelcentra

Corio maakt verlies door dalende waarde winkelcentra

Corio heeft het afgelopen half jaar een nettoverlies van 107 miljoen euro moeten incasseren. Vorig jaar had het Utrechtse bedrijf nog een winst van 11,7 miljoen euro gemaakt. De grootste verliespost waren de verkoopprijzen van de kleinere winkelcentra: hun prijzen lagen immers een stuk lager dan hun boekwaarde vorig jaar.

Verkoop traditionele retailcentra

De komende drie tot vier jaar wil de vastgoedbelegger zijn 'Traditional Retail Centres' verkopen. Die hebben een totale waarde van 1,4 miljard euro. Momenteel zijn er al zes winkelcentra verkocht, goed voor een totaal van 140 miljoen euro. Toch moest Corio nog 185,4 miljoen euro afboeken op zijn vastgoed.

 

In de toekomst wil Corio zich gaan richten op de zogenaamde 'Favorite Meeting Places'. "In deze veranderende tijden moeten we ons aanpassen en klaar zijn om te innoveren. Ons FMP-concept is de weg voorwaarts, zoals innovators zoals Le Gru and Campania in Italië aantonen", zegt CEO Gerard Groener tegen Reuters.

 

De verkoopprijzen van de verkochte winkelcentra lagen gemiddeld 7,6 procent lager dan hun boekwaarde op het einde van vorig jaar. Gerard Groener, bestuursvoorzitter van Corio, vertelde aan het Financieele Dagblad dat hij toch nog tevreden is met de prijs. Volgens Corio is de huidige waarde van de 'Traditional Retail Centres' gedaald met 11,9 procent, terwijl die van de 'Favorite Meeting Places' gelijk bleef.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.