Corio maakt verlies door dalende waarde winkelcentra | RetailDetail

Corio maakt verlies door dalende waarde winkelcentra

Corio maakt verlies door dalende waarde winkelcentra

Corio heeft het afgelopen half jaar een nettoverlies van 107 miljoen euro moeten incasseren. Vorig jaar had het Utrechtse bedrijf nog een winst van 11,7 miljoen euro gemaakt. De grootste verliespost waren de verkoopprijzen van de kleinere winkelcentra: hun prijzen lagen immers een stuk lager dan hun boekwaarde vorig jaar.

Verkoop traditionele retailcentra

De komende drie tot vier jaar wil de vastgoedbelegger zijn 'Traditional Retail Centres' verkopen. Die hebben een totale waarde van 1,4 miljard euro. Momenteel zijn er al zes winkelcentra verkocht, goed voor een totaal van 140 miljoen euro. Toch moest Corio nog 185,4 miljoen euro afboeken op zijn vastgoed.

 

In de toekomst wil Corio zich gaan richten op de zogenaamde 'Favorite Meeting Places'. "In deze veranderende tijden moeten we ons aanpassen en klaar zijn om te innoveren. Ons FMP-concept is de weg voorwaarts, zoals innovators zoals Le Gru and Campania in Italië aantonen", zegt CEO Gerard Groener tegen Reuters.

 

De verkoopprijzen van de verkochte winkelcentra lagen gemiddeld 7,6 procent lager dan hun boekwaarde op het einde van vorig jaar. Gerard Groener, bestuursvoorzitter van Corio, vertelde aan het Financieele Dagblad dat hij toch nog tevreden is met de prijs. Volgens Corio is de huidige waarde van de 'Traditional Retail Centres' gedaald met 11,9 procent, terwijl die van de 'Favorite Meeting Places' gelijk bleef.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarktketen Morrisons wordt uur per week stil

23/07/2018

De Britse supermarktketen Morrisons organiseert voortaan elke week een prikkelarm uur voor mensen met autisme. Op zaterdagochtend tussen 9 en 10 zal er geen muziek te horen zijn, dimmen de lichten en wordt zelfs het piepje van de kassascanner stiller. 

Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

23/07/2018

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, Italië komt eraan en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.