Corio maakt verlies door dalende waarde winkelcentra

Corio maakt verlies door dalende waarde winkelcentra

Corio heeft het afgelopen half jaar een nettoverlies van 107 miljoen euro moeten incasseren. Vorig jaar had het Utrechtse bedrijf nog een winst van 11,7 miljoen euro gemaakt. De grootste verliespost waren de verkoopprijzen van de kleinere winkelcentra: hun prijzen lagen immers een stuk lager dan hun boekwaarde vorig jaar.

Verkoop traditionele retailcentra

De komende drie tot vier jaar wil de vastgoedbelegger zijn 'Traditional Retail Centres' verkopen. Die hebben een totale waarde van 1,4 miljard euro. Momenteel zijn er al zes winkelcentra verkocht, goed voor een totaal van 140 miljoen euro. Toch moest Corio nog 185,4 miljoen euro afboeken op zijn vastgoed.

 

In de toekomst wil Corio zich gaan richten op de zogenaamde 'Favorite Meeting Places'. "In deze veranderende tijden moeten we ons aanpassen en klaar zijn om te innoveren. Ons FMP-concept is de weg voorwaarts, zoals innovators zoals Le Gru and Campania in Italië aantonen", zegt CEO Gerard Groener tegen Reuters.

 

De verkoopprijzen van de verkochte winkelcentra lagen gemiddeld 7,6 procent lager dan hun boekwaarde op het einde van vorig jaar. Gerard Groener, bestuursvoorzitter van Corio, vertelde aan het Financieele Dagblad dat hij toch nog tevreden is met de prijs. Volgens Corio is de huidige waarde van de 'Traditional Retail Centres' gedaald met 11,9 procent, terwijl die van de 'Favorite Meeting Places' gelijk bleef.

Tags: