Corio maakt verlies door dalende waarde winkelcentra

Corio maakt verlies door dalende waarde winkelcentra

Corio heeft het afgelopen half jaar een nettoverlies van 107 miljoen euro moeten incasseren. Vorig jaar had het Utrechtse bedrijf nog een winst van 11,7 miljoen euro gemaakt. De grootste verliespost waren de verkoopprijzen van de kleinere winkelcentra: hun prijzen lagen immers een stuk lager dan hun boekwaarde vorig jaar.

Verkoop traditionele retailcentra

De komende drie tot vier jaar wil de vastgoedbelegger zijn 'Traditional Retail Centres' verkopen. Die hebben een totale waarde van 1,4 miljard euro. Momenteel zijn er al zes winkelcentra verkocht, goed voor een totaal van 140 miljoen euro. Toch moest Corio nog 185,4 miljoen euro afboeken op zijn vastgoed.

 

In de toekomst wil Corio zich gaan richten op de zogenaamde 'Favorite Meeting Places'. "In deze veranderende tijden moeten we ons aanpassen en klaar zijn om te innoveren. Ons FMP-concept is de weg voorwaarts, zoals innovators zoals Le Gru and Campania in Italië aantonen", zegt CEO Gerard Groener tegen Reuters.

 

De verkoopprijzen van de verkochte winkelcentra lagen gemiddeld 7,6 procent lager dan hun boekwaarde op het einde van vorig jaar. Gerard Groener, bestuursvoorzitter van Corio, vertelde aan het Financieele Dagblad dat hij toch nog tevreden is met de prijs. Volgens Corio is de huidige waarde van de 'Traditional Retail Centres' gedaald met 11,9 procent, terwijl die van de 'Favorite Meeting Places' gelijk bleef.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Bijenkorf sluit eigen distributiecentrum in Woerden

12/01/2018

De Bijenkorf gaat zijn eigen distributiecentrum in Woerden sluiten. De sluiting staat gepland voor midden volgend jaar en kost 143 werknemers hun baan. De Bijenkorf gaat de taken van het distributiecentrum uitbesteden.

Europa wil belasting op plastic zakjes

11/01/2018

Nadat verschillende lidstaten al verschillende maatregelen hebben genomen om het gebruik van plastic zakjes terug te dringen, denkt de Europese Unie er nu aan om een algehele belasting op plastic zakjes in te voeren.

Amazon wil nieuw magazijn vlakbij Belgische en Nederlandse grens

10/01/2018

De Amerikaanse webshop Amazon gaat een nieuw distributiecentrum bouwen in het Duitse Mönchengladbach. Het nieuwe magazijn ligt vlakbij de Nederlandse en Belgische grens en zal dus waarschijnlijk gebruikt worden om aan die markten leveren.

Back to top