Coronavirus wekt golf van liefdadigheid op

Buitenkant van fabriek van L'Oréal in Aulnay, Frankrijk
L'Oréal

Ondanks – of nee, net door – de coronacrisis wordt kwistig met geld gestrooid. Retailers en merken tonen zich van hun meest goedhartige kant en schenken flinke sommen geld of goederen voor de strijd tegen het virus.

 

Miljoenen mondmaskers

Een nieuwe week in de coronacrisis brengt dit keer een opvallend grote golf aan solidariteit met zich mee. Zo regent het mondmaskers, of toch de belofte ervan, in de Verenigde Staten: Apple zegt twee miljoen mondmaskers aan zorgpersoneel te schenken, terwijl Facebook er 720.000 doneert en Tesla-CEO Elon Musk een ‘vrachtwagenvol’ beschermingsmateriaal zoals mondmaskers en schorten liet leveren aan een ziekenhuis in Los Angeles.

 

Google roept dan weer op om te doneren aan het Fonds van de Verenigde Naties, en legt zelf twee dollar bij per geschonken dollar. Op het moment van schrijven is bijna 100.000 dollar ingezameld.

 

Nike belooft 15 miljoen dollar aan het goede doel te schenken, waarvan de meeste in thuisstaat Oregon te vinden zijn. De grootste gift buiten de grenzen is echter zowaar voor België: het sportmerk geeft immers een miljoen euro aan de Koning Boudewijnstichting, om gemeenschapspartners in Europa, het Midden-Oosten en Afrika te steunen.

 

Handgel en solidariteit

L’Oréal zet zelfs een heus solidariteitsplan op, waarbij vooral wordt ingezet op de productie en distributie van ontsmettende handgel. De fabrieken drijven hun productie op en de handgel zal zowel via het netwerk van La Roche-Posay worden verdeeld, als aan de foodretailers die L’Oréal-producten verkopen om hun medewerkers te beschermen.

 

Om zijn klanten ook economisch te beschermen, bevriest L’Oréal bovendien alle vorderingen bij de kleine kapsalons en parfumerieën tot ze hun activiteiten opnieuw kunnen opstarten. Voor de "meest kwetsbare leveranciers" verkort het cosmeticabedrijf de betalingstermijnen en zegt het zelfs contant te gaan betalen. Tot slot is er nog een gift van een miljoen euro voor de strijd tegen armoede.

 

Goede doelen zijn niet altijd ver te zoeken, het volstaat vaak om voor de eigen deur te vegen. Zo heeft het Spaanse modemerk Mango door de lockdown voor alle 4767 Spaanse medewerkers tijdelijke werkloosheid moeten aanvragen, maar koppelt het daar wel enkele compensatiebeloftes aan. De retailer belooft het brutoloon van de getroffen medewerkers bij te passen voor wie minder dan 2000 euro zou krijgen, terwijl het management een deel van zijn salaris laat vallen. CEO Tony Ruiz zegt zelf helemaal geen salaris aan te nemen zolang het land in de noodtoestand verkeert.