Coronavirus: wie durft zich in de handen wrijven?

Shutterstock

Nu het coronavirus officieel in het land is, kunnen we er maar beter het beste van maken. Dat lijken retailers in binnen- en buitenland deze week toch te denken: onlineboodschappen pieken en Amazon-verkopers mogen eens ‘met vakantie’.

 

Geen zeevruchten meer

Het coronavirus is niet meer weg te denken uit de media, en dus ook niet uit het winkellandschap. Wie iets van China moet – en dat blijkt zowat iedereen te zijn – schakelt voor de verandering eens een versnelling of twee lager, in plaats van alsmaar hoger. Zo rollen er bij chocolademaker Guilian voorlopig geen chocoladezeevruchten van de band: door de terugval in de Chinese bestellingen heeft de chocolatier immers heel wat minder bestellingen.

 

Ook bij Nike gaat de riem eraf, zowel op het Europese hoofdkantoor in Nederland als dat in de Verenigde Staten. Een van de medewerkers bleek op het Europese hoofdkwartier in Hilversum besmet, dus is iedereen naar huis gestuurd om het kantoorgebouw maandag en dinsdag grondig schoon te maken. Dinsdag krijgen de werknemers meer nieuws over hoe het verder moet. Uit voorzorg sluit het wereldwijde hoofdkantoor in Oregon deze week alvast ook de deuren.

 

De Coolblue-truc bij Amazon

Van Amazon is er dan weer ongezien nieuws: de e-commercegigant legt handelaars op zijn Marketplace uit hoe ze ‘met vakantie’ kunnen gaan. Zowel in de Verenigde Staten als in Duitsland gaf de reus uit Seattle verkooppartners bij bevoorradingsproblemen de volgens tips mee: ze kunnen bestellingen weigeren als producten niet voorradig zijn of hun account tijdelijk deactiveren, ‘met vakantie’ zogezegd.

 

In de praktijk blijken veel Amazon-verkopers weliswaar de Coolblue-truc toe te passen en minder reclame te maken. Een Amerikaans marketingbureau dat voor 2.300 handelaars de marketing regelt, zag het reclamebudget in de voorbije twee weken met 6% dalen ten opzichte van een jaar eerder. Dat is frappant omdat de marketinguitgaven normaal net in een sterk stijgende lijn gaan. Ze hopen zo minder bestellingen binnen te halen voor producten die ze niet of moeilijk uit China geleverd krijgen.

 

Sommige handelaars maken dan weer misbruik van de situatie: zo heeft Amazon meer dan een miljoen producten verwijderd die beweerden bescherming of zelfs genezing te bieden, bovenop nog tienduizenden artikelen die op het platform aan woekerprijzen werden aangeboden. De retailer maakt zelf bekend tegen dit soort malafide praktijken op te treden en benadrukt dat ze tegen de regels van het verkoopplatform ingaan.

 

Hamsteren en handen wassen

Anderen maken handig gebruik van de coronacrisis, in het geval van duurzaam cosmeticamerk Lush zelfs letterlijk: de keten biedt klanten de mogelijkheid om gratis hun handen te wassen in haar winkels. Zeep en warm water is er vrij te verkrijgen voor iedereen, maakt Lush bekend met een postercampagne. Onder andere in Noord-Italië zag het verzorgingslabel het aantal winkelbezoeken niettemin al terugvallen sinds het virus er uitbrak.

 

In Frankrijk zag supermarktgroep Intermarché de 'Drive'-bestellingen (click&collect) vorige week met 30% stijgen. Topman Thierry Cotillard heeft het over een echte explosie, met consumenten die vooral droge voeding zoals pasta en rijst kochten. De Fransen beginnen te hamsteren, zoals duidelijk blijkt in gebieden waar het virus de ronde doet: in Compiègne, waar verschillende mensen ziek zijn, draaien de afhaalpunten de laatste dagen dubbele omzetten.

 

Ook in andere landen wint e-commerce: in Nederland doet onlineboodschappendienst Picnic gouden zaken, terwijl de vraag naar pakjesautomaten in bedrijven volgens Bringme is verdubbeld in januari. In het Verenigd Koninkrijk en Duitsland is er sprake van langere wachttijden voor wie de boodschappen thuis wil laten leveren. Zowel het Britse Ocado als de Duitse onlinesupermarkt Getnow zien de vraag explosief toenemen en vragen klanten wat extra geduld uit te oefenen.

 

Gedaan met de proevertjes

Wellicht kan het coronavirus onlineboodschappen ook in België een boost geven? Volgens Delhaize is het al te merken: de supermarktketen mocht vorige week 40% meer thuisleveringen doen. Toch kunnen onze supermarktbazen zich maar beter niet teveel in de handen wrijven, want wie ontsmettende handgel wil krijgt in de online-apotheken al dagenlang nul op het rekest. Carrefour verkocht er de laatste tijd dan ook 300% meer.

 

Bevoorradingsproblemen zijn er nog niet, garanderen de Belgische foodretailers, maar in de winkels moeten klanten het voortaan wel zonder proevertjes doen. De proefschaaltjes worden omwille van het besmettingsgevaar tijdelijk weggehaald. Reden te meer om in het vervolg gewoon online te bestellen?