Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Op naar 50.000 leden

Op 22 juni opende Costco zijn allereerste vestiging in Villebon-sur-Yvette, ten zuidwesten van Parijs. Een schot in de roos, zo blijkt nu: de winkel telt nu al zo’n 41.800 kaarthouders (met de gratis tweede kaart voor gezinnen zijn het er al 66.700). “Wij mikten op 50.000 kaarten tegen 31 december. Maar gezien de progressie hopen we die kaap al vroeger te ronden”, zegt Gary Swindells, topman van Costco France. Ter info: een lidkaart kost 36 euro per jaar.

 

Ook over de gemiddelde besteding zijn ze bij Costco France best te spreken: zo’n 115 euro per bezoek, waarvan 70% voeding en 30% niet-voeding,

 

Gesterkt door dit succes hebben de Amerikanen, vroeger dan gepland, beslist om een tweede vestiging op te trekken, die eind 2019 of begin 2020 de deuren zal openen. Costco koestert de ambitie om op termijn vier à zes winkels in en rond Parijs te openen, met daar bovenop nog één à twee vestigingen in een grote provinciestad. Marseille, Lyon, Nice, Bordeaux en Toulouse staan alvast op het (boodschappen)lijstje.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.