Creatief met corona: wat als handelaar niét doen

Creatief met corona: wat als handelaar niét doen
Shutterstock.com

De overgrote meerderheid van de retailers houdt zich strikt aan de uitgevaardigde regeringsmaatregelen, maar toch waren er enkelingen die de kantjes eraf liepen. Hier en daar moest de politie zelfs tussenkomen om de uitbaters op hun plichten te wijzen.

 

Politiecontroles

Sinds vrijdag gelden nieuwe, strengere regels om de coronacrisis te bezweren. Restaurants en cafés moeten verplicht sluiten voor drie weken en tijdens het weekend mogen enkel (dieren)voedingswinkels en apothekers open blijven. Over het algemeen wordt de nieuwe regeling goed nageleefd. Sommige retailers, zoals Torfs en JBC, gaan nog een stap verder en sluiten op eigen houtje hun winkels ook tijdens de week.

 

In Antwerpen moest de politie zaterdag niettemin een tiental keer optreden tegen horecazaken en winkels die toch geopend waren. "Er zijn horecazaken die denken dat ze de regels niet moeten volgen, maar ook handelszaken die geen eten verkopen en met wat smoesjes nu toch iets te eten aanbieden. We gaan eerst de mensen bewust maken van de nieuwe maatregelen, maar we sluiten niet uit dat we ook boetes gaan uitschrijven", zegt politiewoordvoerder Wouter Bruyns aan de VRT.

 

Enkel voor kappers

Ook zogeheten "private shopping", waarbij men op afspraak naar een winkel trekt op zaterdag, is niet toegestaan. Dat mocht uitbaatster Babs Neyt van schoenenwinkel Gianni Borretti ondervinden: zij had zaterdag een briefje op de deur gehangen, waarmee ze de klanten uitnodigde om een afspraak te maken. "Ik dacht dat het mocht. De bedoeling was dat er slechts één klant binnenkwam maar dat blijkt enkel een afspraak te zijn voor kappers", vertelt ze in Het Nieuwsblad.

 

Experts zijn niet te spreken over de risico's waarmee enkele cowboys de rest van de maatschappij opzadelen. In een open brief zegt UGent-professor Wim Derave dat "ons individualisme ons de das gaat omdoen", maar dat iedereen de kans heeft om "een heldendaad te stellen door het collectieve boven het individuele te plaatsen." Onze eigen retailexpert Stefan Van Rompaey treedt hem, vanuit een andere invalshoek, bij: "Hoe meer retailers 'creatief' omspringen met de regels, hoe waarschijnlijker het is dat de overheid zich gedwongen gaat voelen om extreme maatregelen te stellen", vreest hij.

Tags: