Crisis blijft de kerstman bespaard volgens Q&A | RetailDetail

Crisis blijft de kerstman bespaard volgens Q&A

Crisis blijft de kerstman bespaard volgens Q&A

Doemberichten over een verminderde kerstomzet voor de detailhandel zijn onjuist. Nederlanders blijven nagenoeg evenveel uitgeven aan Kerstmis dit jaar, meent althans Q&A Research & Consultancy, dat in opdracht van Wugly.nl onderzoek heeft gedaan naar het gedrag van Nederlanders rond Kerstmis.

Kerstomzet status quo

Volgens Frank Quix van Q&A zal de kerstomzet gelijk blijven of maximaal 1% dalen, in tegenstelling tot - onder meer - de voorspellingen van brancheorganisatie Detailhandel Nederland. Hoewel er van alle kanten negatieve geluiden op de consument afkomen, zullen ze dus niet veel minder gaan besteden aan het kerstfeest van 2011.

 

Wel zullen de fysieke winkels klappen krijgen, aangezien de bestedingen via online winkels met zo’n 6% zullen stijgen. Mensen die bezuinigen doen dat vooral op cadeaus (53%) en mensen die meer besteden doen dat voor al aan eten en drinken (36%). Hoewel het restaurantbezoek gelijk blijft, wordt op beide dagen door ongeveer de helft van de Nederlanders thuis gegeten.

Tweede kerstdag is winkeldag

Het onderzoek van Q&A, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, peilde bij ruim 1250 Nederlandse consumenten behalve naar consumptiebestedingen ook naar andere plannen voor de opkomende kerstdagen. Zo kwam het bureau tot de conclusie dat het aantal consumenten dat vindt dat de winkels op tweede kerstdag open zouden moeten zijn, fors is gestegen. Inmiddels heeft 19% van de Nederlandse consumenten deze mening, goed voor een stijging van bijna 40% ten opzichte van 2009.

Minder religieus en meer nep

Bovendien viel in het onderzoek op dat het religieuze aspect van Kerstmis in de afgelopen twee jaar minder belangrijk geworden is. In twee jaar tijd is het aantal mensen dat dit belangrijk vindt, gedaald van 49% naar 44%. Het aantal mensen dat aangeeft tijdens de kerst zeker niet naar de kerk te gaan is dan ook gestegen van 58% naar 66%. Nederlanders willen de komende kerstdagen dan ook voornamelijk gebruiken om lekker te ontspannen. Zowel op eerste als op tweede kerstdag is dat de belangrijkste bezigheid.

 

De pakjes liggen vanaf dit jaar overigens voor het merendeel onder een kunstboom; 51% van de Nederlanders heeft een nepboom in huis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Back to top