Crisis blijft de kerstman bespaard volgens Q&A

Crisis blijft de kerstman bespaard volgens Q&A

Doemberichten over een verminderde kerstomzet voor de detailhandel zijn onjuist. Nederlanders blijven nagenoeg evenveel uitgeven aan Kerstmis dit jaar, meent althans Q&A Research & Consultancy, dat in opdracht van Wugly.nl onderzoek heeft gedaan naar het gedrag van Nederlanders rond Kerstmis.

Kerstomzet status quo

Volgens Frank Quix van Q&A zal de kerstomzet gelijk blijven of maximaal 1% dalen, in tegenstelling tot - onder meer - de voorspellingen van brancheorganisatie Detailhandel Nederland. Hoewel er van alle kanten negatieve geluiden op de consument afkomen, zullen ze dus niet veel minder gaan besteden aan het kerstfeest van 2011.

 

Wel zullen de fysieke winkels klappen krijgen, aangezien de bestedingen via online winkels met zo’n 6% zullen stijgen. Mensen die bezuinigen doen dat vooral op cadeaus (53%) en mensen die meer besteden doen dat voor al aan eten en drinken (36%). Hoewel het restaurantbezoek gelijk blijft, wordt op beide dagen door ongeveer de helft van de Nederlanders thuis gegeten.

Tweede kerstdag is winkeldag

Het onderzoek van Q&A, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, peilde bij ruim 1250 Nederlandse consumenten behalve naar consumptiebestedingen ook naar andere plannen voor de opkomende kerstdagen. Zo kwam het bureau tot de conclusie dat het aantal consumenten dat vindt dat de winkels op tweede kerstdag open zouden moeten zijn, fors is gestegen. Inmiddels heeft 19% van de Nederlandse consumenten deze mening, goed voor een stijging van bijna 40% ten opzichte van 2009.

Minder religieus en meer nep

Bovendien viel in het onderzoek op dat het religieuze aspect van Kerstmis in de afgelopen twee jaar minder belangrijk geworden is. In twee jaar tijd is het aantal mensen dat dit belangrijk vindt, gedaald van 49% naar 44%. Het aantal mensen dat aangeeft tijdens de kerst zeker niet naar de kerk te gaan is dan ook gestegen van 58% naar 66%. Nederlanders willen de komende kerstdagen dan ook voornamelijk gebruiken om lekker te ontspannen. Zowel op eerste als op tweede kerstdag is dat de belangrijkste bezigheid.

 

De pakjes liggen vanaf dit jaar overigens voor het merendeel onder een kunstboom; 51% van de Nederlanders heeft een nepboom in huis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

Action opent duizendste winkel

20/10/2017

Morgen is een belangrijke dag voor discounter Action: dan opent de keten in Gorinchem zijn duizendste vestiging. Het neemt daarvoor zijn intrek in een pand waar voorheen Charles Vögele en Aldi te vinden waren.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top