Crisis blijft de kerstman bespaard volgens Q&A

Crisis blijft de kerstman bespaard volgens Q&A

Doemberichten over een verminderde kerstomzet voor de detailhandel zijn onjuist. Nederlanders blijven nagenoeg evenveel uitgeven aan Kerstmis dit jaar, meent althans Q&A Research & Consultancy, dat in opdracht van Wugly.nl onderzoek heeft gedaan naar het gedrag van Nederlanders rond Kerstmis.

Kerstomzet status quo

Volgens Frank Quix van Q&A zal de kerstomzet gelijk blijven of maximaal 1% dalen, in tegenstelling tot - onder meer - de voorspellingen van brancheorganisatie Detailhandel Nederland. Hoewel er van alle kanten negatieve geluiden op de consument afkomen, zullen ze dus niet veel minder gaan besteden aan het kerstfeest van 2011.

 

Wel zullen de fysieke winkels klappen krijgen, aangezien de bestedingen via online winkels met zo’n 6% zullen stijgen. Mensen die bezuinigen doen dat vooral op cadeaus (53%) en mensen die meer besteden doen dat voor al aan eten en drinken (36%). Hoewel het restaurantbezoek gelijk blijft, wordt op beide dagen door ongeveer de helft van de Nederlanders thuis gegeten.

Tweede kerstdag is winkeldag

Het onderzoek van Q&A, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, peilde bij ruim 1250 Nederlandse consumenten behalve naar consumptiebestedingen ook naar andere plannen voor de opkomende kerstdagen. Zo kwam het bureau tot de conclusie dat het aantal consumenten dat vindt dat de winkels op tweede kerstdag open zouden moeten zijn, fors is gestegen. Inmiddels heeft 19% van de Nederlandse consumenten deze mening, goed voor een stijging van bijna 40% ten opzichte van 2009.

Minder religieus en meer nep

Bovendien viel in het onderzoek op dat het religieuze aspect van Kerstmis in de afgelopen twee jaar minder belangrijk geworden is. In twee jaar tijd is het aantal mensen dat dit belangrijk vindt, gedaald van 49% naar 44%. Het aantal mensen dat aangeeft tijdens de kerst zeker niet naar de kerk te gaan is dan ook gestegen van 58% naar 66%. Nederlanders willen de komende kerstdagen dan ook voornamelijk gebruiken om lekker te ontspannen. Zowel op eerste als op tweede kerstdag is dat de belangrijkste bezigheid.

 

De pakjes liggen vanaf dit jaar overigens voor het merendeel onder een kunstboom; 51% van de Nederlanders heeft een nepboom in huis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Retail vraagt om innovatie en transformatiekracht

13/12/2017

Vedis Retail Platform organiseert op dinsdag 19 december de vierde editie van de New Retail Champions Award. Hiermee stimuleert Vedis de innovatie in de retail en plaatst het nieuwkomers in de kijker. Gastspreker is onze eigen Jorg Snoeck.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Back to top