Dalende marges doen herstel handel in 2015 teniet | RetailDetail

Dalende marges doen herstel handel in 2015 teniet

Dalende marges doen herstel handel in 2015 teniet
http://www.shutterstock.com/nl/pic-333722087/

In 2015 was er volgens Comeos sprake van een licht herstel in de handel, maar de dalende marges hebben er voor gezorgd dat de sector daar niet optimaal van heeft kunnen profiteren. Die marges zijn op tien jaar gehalveerd.

Grote leegstand

“De algemene economische indicatoren zijn voorzichtig positief”, zegt Dominique Michel, ceo van Comeos. “Er is een lichte economische groei (1,4%), zowel de consumptie (1,5%) als het beschikbare gezinsinkomen (0,9%) stijgen licht en ook het consumentenvertrouwen steeg. Maar de handel heeft daar vorig jaar niet volop kunnen van profiteren.”

 

In 2006 was de gemiddelde marge in de sector nog 3 procent, maar daar bleef eind 2015 slechts 1,5 procent van over. Binnen de foodsector steeg de omzet dan weer wel, maar het verkochte volume bleef vrijwel stabiel. Het grootste deel van de omzetstijging was dan ook toe te schrijven aan prijsstijgingen.

 

Michel is vooral bezorgd over de dalende marges, die het moeilijk maken om in de toekomst nog te investeren, uit te breiden, mensen aan te werven of te innoveren. “En onze sector moet het bij uitstek van innovatie hebben.”

 

Andere belangrijke trends zijn de opmars van de huismerken, die nu al goed zijn voor 36,1 procent van de omzet, en de omzetdaling bij de hard discounters. “De kleinere buurtsupers lijken hun negatieve spiraal wat te kunnen afremmen.”

 

Ook de winkelleegstand is volgens Comeos zorgwekkend. Die ligt momenteel al op 9,4 procent. Belangrijkste factoren daar zijn de stadsvlucht van handelaars en de opmars van de online verkoop. Voornamelijk kleine winkelpanden blijven leegstaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.