Daling non-foodretail lijkt gestabiliseerd | RetailDetail

Daling non-foodretail lijkt gestabiliseerd

Daling non-foodretail lijkt gestabiliseerd

"Het consumentenvertrouwen stijgt en er komen meer en meer positieve berichten over de economie naar buiten", schrijft GfK in zijn nieuwste Retail Report. Toch ging de non-foodretail het voorbije kwartaal nog één percentje omlaag. Maar dat is "stabiel ten opzichte van het eerste kwartaal", klinkt het.

Stijgers en dalers

Het beste nieuws komt uit de mode en de consumentenelektronica: die knoopten na drie opeenvolgende kwartalen van daling eindelijk opnieuw aan met groei. In de kledingretail lag de omzet in de maand mei zelfs 6,3% hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder, met dank aan het mooie voorjaar. Uiteindelijk klokte het kwartaal af op +0,4%.

 

Bij de consumentenelektronica is de groei van 5,3% tegenover het tweede kwartaal van 2013 voor het grootste deel te danken aan het Wereldkampioenschap Voetbal. Voor tv's steeg de omzet liefst 18%, bij de smartphones spreekt GfK van "een lichte plus". Daarnaast lieten ook de markten voor grote huishoudelektro (+5,6%) en kleinere apparaten (+6%) een mooie omzetgroei optekenen, net als de doe-het-zelfmarkt (+10%).

 

Andere sectoren zagen hun omzet dan weer dalen: IT- en kantoorproducten (-1,9%), de fotomarkt (-23%) alsook tablets en e-readers (-1,9%). Opvallend: ook de markt van de georganiseerde reizen (-8,8%) en die van de boeken (-11,5%) kregen klappen. Al hoort daar wel een kanttekening bij: enerzijds bleven nogal wat Nederlanders liever thuis voor het WK Voetbal of bleven ze in eigen land, anderzijds hadden flink wat boekenwinkels die in het eerste kwartaal failliet waren gegaan hun deuren nog niet of pas enkele weken heropend.

 

"Eerst de noodzakelijke aankopen"

"Het lijkt erop dat, nu we uit de crisis komen, de consument selectief kiest aan welke producten hij zijn geld besteedt", zegt Peter Vos, business consultant bij GfK. "De wasmachine moet uiteindelijk vervangen worden en we zien dan ook een opleving in deze markt, terwijl het kopen van boeken of het reserveren van reizen nog duidelijk onder druk staan. Een eerste voorzichtige conclusie zou kunnen zijn dat we wat minder over hebben voor luxe en niet direct noodzakelijke zaken."

 

"Steeds meer onderliggende markten plusten of zitten dicht tegen het omslagpunt aan", besluit Maikel Verhaaren, director Retaill bij GfK Benelux. "De vraag is of deze groei incidenteel of structureel van aard is, wat in de tweede helft van 2014 zeker zal blijken."

 

Het volledige kwartaalrapport van GfK kan u hier raadplegen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.