Daling non-foodretail lijkt gestabiliseerd | RetailDetail

Daling non-foodretail lijkt gestabiliseerd

Daling non-foodretail lijkt gestabiliseerd

"Het consumentenvertrouwen stijgt en er komen meer en meer positieve berichten over de economie naar buiten", schrijft GfK in zijn nieuwste Retail Report. Toch ging de non-foodretail het voorbije kwartaal nog één percentje omlaag. Maar dat is "stabiel ten opzichte van het eerste kwartaal", klinkt het.

Stijgers en dalers

Het beste nieuws komt uit de mode en de consumentenelektronica: die knoopten na drie opeenvolgende kwartalen van daling eindelijk opnieuw aan met groei. In de kledingretail lag de omzet in de maand mei zelfs 6,3% hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder, met dank aan het mooie voorjaar. Uiteindelijk klokte het kwartaal af op +0,4%.

 

Bij de consumentenelektronica is de groei van 5,3% tegenover het tweede kwartaal van 2013 voor het grootste deel te danken aan het Wereldkampioenschap Voetbal. Voor tv's steeg de omzet liefst 18%, bij de smartphones spreekt GfK van "een lichte plus". Daarnaast lieten ook de markten voor grote huishoudelektro (+5,6%) en kleinere apparaten (+6%) een mooie omzetgroei optekenen, net als de doe-het-zelfmarkt (+10%).

 

Andere sectoren zagen hun omzet dan weer dalen: IT- en kantoorproducten (-1,9%), de fotomarkt (-23%) alsook tablets en e-readers (-1,9%). Opvallend: ook de markt van de georganiseerde reizen (-8,8%) en die van de boeken (-11,5%) kregen klappen. Al hoort daar wel een kanttekening bij: enerzijds bleven nogal wat Nederlanders liever thuis voor het WK Voetbal of bleven ze in eigen land, anderzijds hadden flink wat boekenwinkels die in het eerste kwartaal failliet waren gegaan hun deuren nog niet of pas enkele weken heropend.

 

"Eerst de noodzakelijke aankopen"

"Het lijkt erop dat, nu we uit de crisis komen, de consument selectief kiest aan welke producten hij zijn geld besteedt", zegt Peter Vos, business consultant bij GfK. "De wasmachine moet uiteindelijk vervangen worden en we zien dan ook een opleving in deze markt, terwijl het kopen van boeken of het reserveren van reizen nog duidelijk onder druk staan. Een eerste voorzichtige conclusie zou kunnen zijn dat we wat minder over hebben voor luxe en niet direct noodzakelijke zaken."

 

"Steeds meer onderliggende markten plusten of zitten dicht tegen het omslagpunt aan", besluit Maikel Verhaaren, director Retaill bij GfK Benelux. "De vraag is of deze groei incidenteel of structureel van aard is, wat in de tweede helft van 2014 zeker zal blijken."

 

Het volledige kwartaalrapport van GfK kan u hier raadplegen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.