Dampwinkels zien aantal klanten dalen | RetailDetail

Dampwinkels zien aantal klanten dalen

Dampwinkels zien aantal klanten dalen
Shutterstock

Dampwinkels, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien hun aantal klanten dalen. Een verstrengde wetgeving is een van de redenen daarvoor.

 

Geen reclame

De elektronische sigaret of e-sigaret maakte de voorbije jaren een snelle opmars in België. In het begin was dat nog in een vrij ongereguleerde markt, maar tegenwoordig valt de e-sigaret onder de tabakswetgeving. “Doordat we onder de tabakswetgeving vallen, mogen we geen reclame maken. Bovendien kunnen we zo de misverstanden rond ons product niet bestrijden”, tekende De Standaard op bij Tim Jacobs, medeoprichter van Vaporshop (dat 52 dampwinkels heeft).

 

Dat er toch liefst 250 dampwinkels te vinden zijn in België, heeft echter ook te maken met die tabakswetgeving: die verbiedt immers dat de e-sigaret nog online verkocht mag worden. “We waren de grootste onlineverkoper van e-sigaretten in België, maar door dat verbod hebben we fysieke winkels moeten openen”, aldus Jacobs.

 

Verzadigde markt

Dat heeft er echter ook voor gezorgd dat de markt snel verzadigd is geraakt. “In een kleinere stad als Turnhout had je in een beperkte straal zeven tot acht verkooppunten van e-sigaretten. Dat is gewoon te veel en dan verbaast het niet dat je ook al eens een winkel ziet dichtgaan.”

 

Ook bij Marc Bosmans, oprichter van de keten Dampwinkel die bestaat uit acht winkels, klinkt het dat de interesse stilaan daalt. Ook bij de ongeveer 200 krantenwinkels waar Bosmans levert is dat het geval. “Een krantenwinkel kan niet hetzelfde aanbod brengen als een gespecialiseerde shop. In feite was onlineverkoop ideaal voor de e-sigaret”, aldus Bosmans. Volgens hem gaat de Belgische klant nu gewoon over tot online aankopen in Nederland of Frankrijk. “Dat is jammer want België loopt online al achterop.”

 

Concurrentie

Binnenkort moeten de dampwinkels ook rekening gaan houden met een andere concurrent: de tabaksindustrie zelf. Die heeft lang gewacht om zich op de markt van de e-sigaret te storten, maar eind deze maand komt Japan Tobacco International als eerste tabaksmultinational naar België met een eigen e-sigaret. “Ik snap niet dat de industrie zo lang gewacht heeft”, zegt Bosmans. “Ze kiezen echter voor capsules in plaats van hervulbare flesjes en dat is een duur product.”

 

Bij Tim Jacobs van Vaporshop klinkt het alvast dat producten van die bedrijven bij hen niet welkom zijn. JTI zal zich dan ook vooral richten op krantenwinkels en supermarkten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.