Dampwinkels zien aantal klanten dalen | RetailDetail

Dampwinkels zien aantal klanten dalen

Dampwinkels zien aantal klanten dalen
Shutterstock

Dampwinkels, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien hun aantal klanten dalen. Een verstrengde wetgeving is een van de redenen daarvoor.

 

Geen reclame

De elektronische sigaret of e-sigaret maakte de voorbije jaren een snelle opmars in België. In het begin was dat nog in een vrij ongereguleerde markt, maar tegenwoordig valt de e-sigaret onder de tabakswetgeving. “Doordat we onder de tabakswetgeving vallen, mogen we geen reclame maken. Bovendien kunnen we zo de misverstanden rond ons product niet bestrijden”, tekende De Standaard op bij Tim Jacobs, medeoprichter van Vaporshop (dat 52 dampwinkels heeft).

 

Dat er toch liefst 250 dampwinkels te vinden zijn in België, heeft echter ook te maken met die tabakswetgeving: die verbiedt immers dat de e-sigaret nog online verkocht mag worden. “We waren de grootste onlineverkoper van e-sigaretten in België, maar door dat verbod hebben we fysieke winkels moeten openen”, aldus Jacobs.

 

Verzadigde markt

Dat heeft er echter ook voor gezorgd dat de markt snel verzadigd is geraakt. “In een kleinere stad als Turnhout had je in een beperkte straal zeven tot acht verkooppunten van e-sigaretten. Dat is gewoon te veel en dan verbaast het niet dat je ook al eens een winkel ziet dichtgaan.”

 

Ook bij Marc Bosmans, oprichter van de keten Dampwinkel die bestaat uit acht winkels, klinkt het dat de interesse stilaan daalt. Ook bij de ongeveer 200 krantenwinkels waar Bosmans levert is dat het geval. “Een krantenwinkel kan niet hetzelfde aanbod brengen als een gespecialiseerde shop. In feite was onlineverkoop ideaal voor de e-sigaret”, aldus Bosmans. Volgens hem gaat de Belgische klant nu gewoon over tot online aankopen in Nederland of Frankrijk. “Dat is jammer want België loopt online al achterop.”

 

Concurrentie

Binnenkort moeten de dampwinkels ook rekening gaan houden met een andere concurrent: de tabaksindustrie zelf. Die heeft lang gewacht om zich op de markt van de e-sigaret te storten, maar eind deze maand komt Japan Tobacco International als eerste tabaksmultinational naar België met een eigen e-sigaret. “Ik snap niet dat de industrie zo lang gewacht heeft”, zegt Bosmans. “Ze kiezen echter voor capsules in plaats van hervulbare flesjes en dat is een duur product.”

 

Bij Tim Jacobs van Vaporshop klinkt het alvast dat producten van die bedrijven bij hen niet welkom zijn. JTI zal zich dan ook vooral richten op krantenwinkels en supermarkten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.