Dankzij Google Maps lange wachtrijen aan de kassa vermijden?

Dankzij Google Maps lange wachtrijen aan de kassa vermijden?
Shutterstock

Google voegt vanaf 23 november een nieuwe mogelijkheid toe aan zijn Maps-app: gebruikers kunnen vanaf dan beter inschatten hoeveel tijd ze aan de kassa zullen doorbrengen.

Klant wil vier minuten wachten

Lange wachtrijen aan de kassa zijn voor de meeste winkels een tweesnijdend zwaard: enerzijds beloven die rijen rinkelende omzetten, maar anderzijds wordt de klant er zelden vrolijk van. Een viertal minuten, zoveel tijd heeft de gemiddelde shopper over voor zijn aankoop. Duurt het wachten veel langer, dan laten we de winkelkar al eens staan, komen we niet of niet meer op hetzelfde tijdstip terug naar de winkel.

 

Net voor het begin van de drukke decembermaand voegt Google daarom nieuwe informatie toe aan zijn Maps-app: op basis van data uit crowdsourcing (in dit geval anoniem verzamelde locatiegegevens) kunnen klanten beslissen wanneer ze best nog even de supermarkt binnenwippen. Of wanneer beter niét.

 

Google richt zich met deze nieuwe functionaliteit ook en vooral tot de winkeliers, die ze ten gelde kunnen maken met een betere spreiding van het aantal klanten doorheen de dag. Uiteraard bestaat het risico dan wel dat klanten onbedoeld naar de concurrentie gestuurd worden, waar de wachtrij op dat moment korter is.

 

Ook op restaurant

De klant te vriend houden, ook aan de kassa, blijkt niet eenvoudig. Winkels wereldwijd experimenteren met kalmerende geuren, muziek en videoschermen aan de kassa om de klant goedgestemd te laten aanschuiven. Supermarktketen Carrefour voerde begin dit jaar nog de unieke wachtrij in al zijn hypermarkten in: klanten schuiven in één enkele rij aan tot ze doorverwezen worden naar de eerstvolgende vrije kassa. Het systeem wordt er door acht op de tien klanten positief onthaald, maar concurrenten Colruyt en Delhaize voerden het al snel terug af.

 

De kassawachttijd is vanaf Thanksgiving (dit jaar op 23 november) beschikbaar op Google Maps. Behalve kortere wachttijden in de supermarkt zal de app overigens ook toelaten om de gemiddelde wachttijd in restaurants en eetgelegenheden in te schatten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top