De Bezige Bij omzeilt Centraal Boekhuis | RetailDetail

De Bezige Bij omzeilt Centraal Boekhuis

De Bezige Bij omzeilt Centraal Boekhuis

Uitgeverij De Bezige Bij gooit de knuppel in het hoenderhok op het gebied van boekendistributie: de onderneming omzeilt distributeur Centraal Boekhuis en gaat rechtstreeks zaken doen met boekwinkels.

'De Bezige Bij bedreigt Nederlands systeem'

Volgens De Volkskrant doet de uitgeverij op dit moment zaken met zeven bedrijven die in totaal vijftien winkels bezitten. Deze ondernemingen krijgen rechtstreeks pallets met boeken afgeleverd met de bestsellers van de uitgeverij en boeken die de uitgeverij onder de aandacht wil brengen. Voordeel voor de winkels is dat ze de boeken geleverd krijgen met een korting van 49 procent in plaats van de gebruikelijke 42 procent, waardoor de marge bij verkoop hoger ligt. In ruil daarvoor moeten ze voor de boeken een prominentere plaats in de winkel inruimen.

 

De distributie van boeken is in Nederland een vrijwel volledig monopolie van Centraal Boekhuis, dat zich tegenwoordig gewoon CB noemt. Deze onderneming is eigendom van boekhandels en uitgeverijen, waaronder De Bezige Bij. Het steekt de uitgeverijen echter tegen dat CB zich met steeds meer vormen van distributie gaat bezighouden, naast boeken. Ook zou de instelling te bureaucratisch zijn. Volgens de distributeur zelf ondermijnt De Bezige Bij met zijn actie echter het unieke Nederlandse systeem van boekverspreiding, waarbij voor alle boeken dezelfde kosten worden gerekend.

 

De Bezige Bij pikt volgens CB de krenten uit de pap, wat als het verder groeit tot problemen kan leiden. "Dat houdt in dat de efficiency bij de rest zal afnemen, en dus duurder zal worden", aldus directeur Hans Willem Cortenraad. De Bezige Bij zegt echter dat de actie zijn vruchten afwerpt. "Wij zitten op het niveau van vorig jaar, terwijl de markt daalt."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.