De Bijenkorf legt positieve resultaten voor | RetailDetail

De Bijenkorf legt positieve resultaten voor

De Bijenkorf legt positieve resultaten voor

Warenhuisketen de Bijenkorf kan voor het voorbije jaar positieve resultaten voorleggen: zowel de omzet als de winst gingen erop vooruit. De nieuwe strategie om meer in te zetten op luxe werpt zo duidelijk haar vruchten af.

Ook online omzetstijging

In het boekjaar 2015/2016 steeg de omzet van de Bijenkorf met meer dan 7%, maar het bedrijf maakt geen exacte omzetcijfers bekend. De operationele winst ging er met 13,7% vooruit en belandde zo op 16,5 miljoen euro. Ook bij de online verkoop was er sprake van een omzetstijging.

 

De Bijenkorf besloot in 2013 om het over een andere boeg te gooien en meer te focussen op luxeproducten. Die nieuwe strategie ging gepaard met een investering van 200 miljoen euro, verspreid over enkele jaren. Zo werd het afgelopen jaar een stuk van de vestiging in Amsterdam vernieuwd, om beter te passen binnen de nieuwe strategie. Het voorbije boekjaar werd er alvast 27 miljoen euro geïnvesteerd.

 

Daarnaast werden ook de Drie Dwaze Dagen geschrapt en werd er besloten om enkele vestigingen te sluiten, terwijl andere filialen vernieuwd zullen worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.