De Kringwinkel zette in 2016 groei verder

De Kringwinkel zette in 2016 groei verder

Ook in 2016 wist De Kringwinkel zijn groei verder te zetten, met de opening van vijf nieuwe winkels en een stijging in het aantal klanten. Ook het inzamelen van spullen verloopt steeds vlotter.

7 procent meer omzet

De vijf nieuwe winkels brengen het totaal momenteel op 135 vestigingen, die samen 72.900 ton goederen inzamelden. Dat is 6,6% meer dan een jaar eerder. Ook andere cijfertjes gingen erop vooruit: het aantal transacties groeide met 7,6% naar 5,8 miljoen en de totale omzet ging er met 6,7% op vooruit naar 51,4 miljoen euro. Ondertussen zegt vier op de tien Vlamingen wel eens tweedehands te kopen. De populairste productcategorieën zijn daarbij, op basis van omzet, textiel (39%), meubelen (20%) en huisraad (19%).

 

De Kringwinkel wil die groei ook de komende jaren blijven verderzetten, want het ziet nog veel potentieel. Meer winkels vereisen echter ook meer werknemers, waarbij De Kringwinkel vooral mikt op sociale tewerkstelling. “De groei in tewerkstelling is maar heel beperkt en is voornamelijk toe te schrijven aan extra mensen in het Artikel 60-statuut, vrijwilligers en arbeidszorgmedewerkers. Dit zijn veelal tijdelijke krachten, die ook goede begeleiding nodig hebben. Het aantal begeleiders is echter achteruit gegaan. Dat maakt het niet altijd evident om onze winkels te runnen. We zouden nog veel meer kunnen groeien, indien we meer mensen hadden om de instroom van goederen nog beter te kunnen verwerken”, aldus Marleen Vos, algemeen directeur bij KOMOSIE, de vzw achter De Kringwinkel.