"De Lijn moet inzetten op winkelen met openbaar vervoer"

"De Lijn moet inzetten op winkelen met openbaar vervoer"

Een aantal Belgische politici en retailers hebben op de vastgoedbeurs Mapic in Cannes flink wat kritiek geuit op De Lijn. De vervoersmaatschappij doet in hun ogen te weinig om shoppen met het openbaar vervoer te stimuleren.

Combitickets

“Ik ben jaloers als ik zie wat in Amsterdam allemaal mogelijk is. In Nederland heeft een stad meer greep en inspraak op haar openbaar vervoer. Als je hier iets vraagt, ziet De Lijn te vaak technische problemen en te weinig oplossingen”, zei de Gentse schepen van Handel Christophe Peeters op een seminarie van Retail Forum Belgium, het platform van de belangrijkste retailers in België, volgens De Tijd.

 

Peeters wijst daarbij op de combitickets die in Amsterdam worden gebruikt, waarbij parkeerkosten drastisch dalen wanneer bestuurders ook gebruik maken van het openbaar vervoer. “Wie in Amsterdam op een randparking gaat staan, betaalt normaal tot 50 euro per dag. Wie evenwel meteen zijn tramticket in de automaat steekt, ziet dat dalen tot een euro. Tal van winkeliers zouden bijvoorbeeld hun klantenkaart willen koppelen aan goedkoper openbaar vervoer, maar er is geen beginnen aan.” Ook zijn Antwerpse collega Koen Kennis onderstreept de nood aan combitickets.

 

Bij de retailers klinken er tevens harde woorden voor De Lijn en de NMBS. “Zowel de NMBS als De Lijn levert nog te weinig kwalitatief openbaar vervoer om mensen extra aan te zetten om te gaan winkelen in de binnenstad. Pas dan gaan voetgangerszones ook echt werken”, zegt Koen Tengrootenhuysen, vastgoeddirecteur bij Decathlon en voorzitter van Retail Forum Belgium.

 

Niet akkoord met kritiek

In een reactie zegt De Lijn niet helemaal akkoord te gaan met de kritiek en wijst de maatschappij erop dat er al een aantal formules bestaan waarbij consumenten goedkoper het openbaar vervoer kunnen gebruiken als ze gaan winkelen. “In de stad van schepen Peeters werken we zelfs samen met een vzw die de stad heeft opgericht om het Gents middenstandsbeleid te professionaliseren en de Gentse middenstand te promoten”, zegt woordvoerder Tom Van de Vreken.

 

De Lijn vindt ook dat het niet aan hen is om te zorgen voor kortingen bij betaald parkeren en zegt dat de steden en gemeenten binnenkort meer grip zullen krijgen op het openbaar vervoer, dankzij het nieuwe decreet basisbereikbaarheid van de Vlaamse regering.