De Slegte/Selexyz gaat naar de beurs

De Slegte/Selexyz gaat naar de beurs

De noodlijdende combinatie De Slegte/Selexyz is op zoek naar vers geld en wil vijftien miljoen euro ophalen via de uitgifte van een obligatielening. De boekenverkoper wil het geld zoeken bij de spaarders, om niet weer te moeten aankloppen bij de huisbankiers ABN Amro en ING of bij leveranciers als het Centraal Boekhuis.

Tweeledig aanbod

Het aanbod van De Slegte/Selexyz voor de spaarders zou uiteenvallen in twee delen. Het eerste is een klassieke obligatielening met een vaste coupon, die 6,5 miljoen euro moet opleveren. De tweede zou een converteerbare obligatielening zijn: dit betekent dat ze kan worden omgezet in aandelen van de uitgevende vennootschap. Het tweede luik moet nog eens 8,5 miljoen euro opleveren.

 

Voor beide leningen zou De Slegte/Selexyz een notering op de beurs van Amsterdam aanvragen. De eerste moet eind deze maand op de tabellen staan en ook de tweede moet nog voor Nieuwjaar in orde zijn. Die notering moet de spaarders de mogelijkheid geven om desgewenst hun effecten vervroegd te verkopen.

 

Verwacht wordt dat de komende maanden en jaren deze vorm van financiering fors aan belang zal winnen, nu banken minder scheutig zijn om leningen aan ondernemingen te verstrekken. Bedrijven zullen daardoor vaker rechtstreeks naar de spaarmarkt moeten stappen.

 

Herpositioneren en moderniseren

De vijftien miljoen euro die De Slegte en Selexyz via de obligaties willen ophalen, zal worden gebruikt om het bedrijf opnieuw te positioneren. De verkoop van boeken heeft immers zwaar te lijden onder de opkomst van het internet. De eerste stap in de reorganisatie is het samenvoegen van De Slegte en Selexyz.

 

Het ging al een tijdje niet zo goed met beide ketens door de afgenomen boekenverkoop en de stevige concurrentie. Onder leiding van investeerder ProCures, dankzij een forse jaarlijkse besparing van tien miljoen euro en met deze vijftien miljoen aan nieuw kapitaal zou de toekomst er wat rooskleuriger gaan moeten uitzien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema in Tilburg krijgt nieuw foodconcept

22/09/2017

Hema heeft in Tilburg voor het eerst in Nederland het internatonale concept gelanceerd, waarbij vooral de nieuwigheden in het restaurant opvallen. Er is zelfs een volledig live-cooking gedeelte, waarvoor ook de openingsuren werden uitgebreid.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Univé start test met interactieve robot Pepper

21/09/2017

Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top