De Slegte/Selexyz gaat naar de beurs

De Slegte/Selexyz gaat naar de beurs

De noodlijdende combinatie De Slegte/Selexyz is op zoek naar vers geld en wil vijftien miljoen euro ophalen via de uitgifte van een obligatielening. De boekenverkoper wil het geld zoeken bij de spaarders, om niet weer te moeten aankloppen bij de huisbankiers ABN Amro en ING of bij leveranciers als het Centraal Boekhuis.

Tweeledig aanbod

Het aanbod van De Slegte/Selexyz voor de spaarders zou uiteenvallen in twee delen. Het eerste is een klassieke obligatielening met een vaste coupon, die 6,5 miljoen euro moet opleveren. De tweede zou een converteerbare obligatielening zijn: dit betekent dat ze kan worden omgezet in aandelen van de uitgevende vennootschap. Het tweede luik moet nog eens 8,5 miljoen euro opleveren.

 

Voor beide leningen zou De Slegte/Selexyz een notering op de beurs van Amsterdam aanvragen. De eerste moet eind deze maand op de tabellen staan en ook de tweede moet nog voor Nieuwjaar in orde zijn. Die notering moet de spaarders de mogelijkheid geven om desgewenst hun effecten vervroegd te verkopen.

 

Verwacht wordt dat de komende maanden en jaren deze vorm van financiering fors aan belang zal winnen, nu banken minder scheutig zijn om leningen aan ondernemingen te verstrekken. Bedrijven zullen daardoor vaker rechtstreeks naar de spaarmarkt moeten stappen.

 

Herpositioneren en moderniseren

De vijftien miljoen euro die De Slegte en Selexyz via de obligaties willen ophalen, zal worden gebruikt om het bedrijf opnieuw te positioneren. De verkoop van boeken heeft immers zwaar te lijden onder de opkomst van het internet. De eerste stap in de reorganisatie is het samenvoegen van De Slegte en Selexyz.

 

Het ging al een tijdje niet zo goed met beide ketens door de afgenomen boekenverkoop en de stevige concurrentie. Onder leiding van investeerder ProCures, dankzij een forse jaarlijkse besparing van tien miljoen euro en met deze vijftien miljoen aan nieuw kapitaal zou de toekomst er wat rooskleuriger gaan moeten uitzien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Bijenkorf sluit eigen distributiecentrum in Woerden

12/01/2018

De Bijenkorf gaat zijn eigen distributiecentrum in Woerden sluiten. De sluiting staat gepland voor midden volgend jaar en kost 143 werknemers hun baan. De Bijenkorf gaat de taken van het distributiecentrum uitbesteden.

Europa wil belasting op plastic zakjes

11/01/2018

Nadat verschillende lidstaten al verschillende maatregelen hebben genomen om het gebruik van plastic zakjes terug te dringen, denkt de Europese Unie er nu aan om een algehele belasting op plastic zakjes in te voeren.

Back to top