De Slegte/Selexyz gaat naar de beurs | RetailDetail

De Slegte/Selexyz gaat naar de beurs

De Slegte/Selexyz gaat naar de beurs

De noodlijdende combinatie De Slegte/Selexyz is op zoek naar vers geld en wil vijftien miljoen euro ophalen via de uitgifte van een obligatielening. De boekenverkoper wil het geld zoeken bij de spaarders, om niet weer te moeten aankloppen bij de huisbankiers ABN Amro en ING of bij leveranciers als het Centraal Boekhuis.

Tweeledig aanbod

Het aanbod van De Slegte/Selexyz voor de spaarders zou uiteenvallen in twee delen. Het eerste is een klassieke obligatielening met een vaste coupon, die 6,5 miljoen euro moet opleveren. De tweede zou een converteerbare obligatielening zijn: dit betekent dat ze kan worden omgezet in aandelen van de uitgevende vennootschap. Het tweede luik moet nog eens 8,5 miljoen euro opleveren.

 

Voor beide leningen zou De Slegte/Selexyz een notering op de beurs van Amsterdam aanvragen. De eerste moet eind deze maand op de tabellen staan en ook de tweede moet nog voor Nieuwjaar in orde zijn. Die notering moet de spaarders de mogelijkheid geven om desgewenst hun effecten vervroegd te verkopen.

 

Verwacht wordt dat de komende maanden en jaren deze vorm van financiering fors aan belang zal winnen, nu banken minder scheutig zijn om leningen aan ondernemingen te verstrekken. Bedrijven zullen daardoor vaker rechtstreeks naar de spaarmarkt moeten stappen.

 

Herpositioneren en moderniseren

De vijftien miljoen euro die De Slegte en Selexyz via de obligaties willen ophalen, zal worden gebruikt om het bedrijf opnieuw te positioneren. De verkoop van boeken heeft immers zwaar te lijden onder de opkomst van het internet. De eerste stap in de reorganisatie is het samenvoegen van De Slegte en Selexyz.

 

Het ging al een tijdje niet zo goed met beide ketens door de afgenomen boekenverkoop en de stevige concurrentie. Onder leiding van investeerder ProCures, dankzij een forse jaarlijkse besparing van tien miljoen euro en met deze vijftien miljoen aan nieuw kapitaal zou de toekomst er wat rooskleuriger gaan moeten uitzien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.