De Slegte/Selexyz gaat naar de beurs

De Slegte/Selexyz gaat naar de beurs

De noodlijdende combinatie De Slegte/Selexyz is op zoek naar vers geld en wil vijftien miljoen euro ophalen via de uitgifte van een obligatielening. De boekenverkoper wil het geld zoeken bij de spaarders, om niet weer te moeten aankloppen bij de huisbankiers ABN Amro en ING of bij leveranciers als het Centraal Boekhuis.

Tweeledig aanbod

Het aanbod van De Slegte/Selexyz voor de spaarders zou uiteenvallen in twee delen. Het eerste is een klassieke obligatielening met een vaste coupon, die 6,5 miljoen euro moet opleveren. De tweede zou een converteerbare obligatielening zijn: dit betekent dat ze kan worden omgezet in aandelen van de uitgevende vennootschap. Het tweede luik moet nog eens 8,5 miljoen euro opleveren.

 

Voor beide leningen zou De Slegte/Selexyz een notering op de beurs van Amsterdam aanvragen. De eerste moet eind deze maand op de tabellen staan en ook de tweede moet nog voor Nieuwjaar in orde zijn. Die notering moet de spaarders de mogelijkheid geven om desgewenst hun effecten vervroegd te verkopen.

 

Verwacht wordt dat de komende maanden en jaren deze vorm van financiering fors aan belang zal winnen, nu banken minder scheutig zijn om leningen aan ondernemingen te verstrekken. Bedrijven zullen daardoor vaker rechtstreeks naar de spaarmarkt moeten stappen.

 

Herpositioneren en moderniseren

De vijftien miljoen euro die De Slegte en Selexyz via de obligaties willen ophalen, zal worden gebruikt om het bedrijf opnieuw te positioneren. De verkoop van boeken heeft immers zwaar te lijden onder de opkomst van het internet. De eerste stap in de reorganisatie is het samenvoegen van De Slegte en Selexyz.

 

Het ging al een tijdje niet zo goed met beide ketens door de afgenomen boekenverkoop en de stevige concurrentie. Onder leiding van investeerder ProCures, dankzij een forse jaarlijkse besparing van tien miljoen euro en met deze vijftien miljoen aan nieuw kapitaal zou de toekomst er wat rooskleuriger gaan moeten uitzien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

De Nederlandse winkelketen Hema heeft nog grote plannen in Duitsland. De komende drie jaar wil het er immers minstens 70 nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft het in Duitsland slechts 11 winkels.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Back to top