Decathlon Nederland spiegelt zich aan Ikea | RetailDetail

Decathlon Nederland spiegelt zich aan Ikea

Decathlon Nederland spiegelt zich aan Ikea

De Nederlandse tak van de Franse sportketen Decathlon spiegelt zich aan Ikea. “Wij moeten de Nederlandse consument de Ikea-ervaring bieden op sportvlak”, zegt topman Eric Bodhuin in een gesprek met RetailNews. Decathlon claimt immers zowat dezelfde aanpak te hebben: mikken op het grote publiek met een groot aanbod aan klassieke producten van een doorsnee kwaliteit tegen een redelijke prijs.

Op 30 minuten van elke Nederlander

Door het grote aanbod van Decathlon – goed voor de bevoorrading van meer dan 65 sporten – hebben de winkels, net zoals Ikea, bovendien al snel 4.000 à 5.000 vierkante meter aan verkoopoppervlakte nodig, waardoor ze vaak buiten het stadscentrum zijn gevestigd.

 

“Soms is mijn baan daardoor echt politiek lobbywerk. In Nederland loop je immers algauw tegen een wirwar van vergunningstelsels en beleidsplannen aan”, liet Bodhuin eerder al optekenen.


Bodhuin wil niettemin dat elke Nederlander binnen het halfuur een Decathlon kan vinden. Dit betekent dat er nog ruimte is voor bijkomende vestigingen. Nu heeft de Franse sportgroep verkooppunten in Amsterdam, Best en Kerkrade, maar over twee jaar komen daar Arnhem (11.500 m² in de Rijnhal) en Breda bij. Ook in Middelburg wil het bedrijf een verkooppunt.


Groei op eigen ritme

Een versnelling van de expansie door het doen van overnames behoort daarentegen niet tot de plannen. Decathlon wil de groei op eigen kracht en tempo realiseren. Ter vergelijking: in België telt Decathlon veertien winkels.


Intussen kunnen de Nederlanders ook terecht op de webwinkel, die dit voorjaar werd gelanceerd. Volgens Bodhuin is vooral de Quechua-tent er populair.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.