Decathlon Nederland spiegelt zich aan Ikea

Decathlon Nederland spiegelt zich aan Ikea

De Nederlandse tak van de Franse sportketen Decathlon spiegelt zich aan Ikea. “Wij moeten de Nederlandse consument de Ikea-ervaring bieden op sportvlak”, zegt topman Eric Bodhuin in een gesprek met RetailNews. Decathlon claimt immers zowat dezelfde aanpak te hebben: mikken op het grote publiek met een groot aanbod aan klassieke producten van een doorsnee kwaliteit tegen een redelijke prijs.

Op 30 minuten van elke Nederlander

Door het grote aanbod van Decathlon – goed voor de bevoorrading van meer dan 65 sporten – hebben de winkels, net zoals Ikea, bovendien al snel 4.000 à 5.000 vierkante meter aan verkoopoppervlakte nodig, waardoor ze vaak buiten het stadscentrum zijn gevestigd.

 

“Soms is mijn baan daardoor echt politiek lobbywerk. In Nederland loop je immers algauw tegen een wirwar van vergunningstelsels en beleidsplannen aan”, liet Bodhuin eerder al optekenen.


Bodhuin wil niettemin dat elke Nederlander binnen het halfuur een Decathlon kan vinden. Dit betekent dat er nog ruimte is voor bijkomende vestigingen. Nu heeft de Franse sportgroep verkooppunten in Amsterdam, Best en Kerkrade, maar over twee jaar komen daar Arnhem (11.500 m² in de Rijnhal) en Breda bij. Ook in Middelburg wil het bedrijf een verkooppunt.


Groei op eigen ritme

Een versnelling van de expansie door het doen van overnames behoort daarentegen niet tot de plannen. Decathlon wil de groei op eigen kracht en tempo realiseren. Ter vergelijking: in België telt Decathlon veertien winkels.


Intussen kunnen de Nederlanders ook terecht op de webwinkel, die dit voorjaar werd gelanceerd. Volgens Bodhuin is vooral de Quechua-tent er populair.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Back to top