Decathlon Nederland spiegelt zich aan Ikea

Decathlon Nederland spiegelt zich aan Ikea

De Nederlandse tak van de Franse sportketen Decathlon spiegelt zich aan Ikea. “Wij moeten de Nederlandse consument de Ikea-ervaring bieden op sportvlak”, zegt topman Eric Bodhuin in een gesprek met RetailNews. Decathlon claimt immers zowat dezelfde aanpak te hebben: mikken op het grote publiek met een groot aanbod aan klassieke producten van een doorsnee kwaliteit tegen een redelijke prijs.

Op 30 minuten van elke Nederlander

Door het grote aanbod van Decathlon – goed voor de bevoorrading van meer dan 65 sporten – hebben de winkels, net zoals Ikea, bovendien al snel 4.000 à 5.000 vierkante meter aan verkoopoppervlakte nodig, waardoor ze vaak buiten het stadscentrum zijn gevestigd.

 

“Soms is mijn baan daardoor echt politiek lobbywerk. In Nederland loop je immers algauw tegen een wirwar van vergunningstelsels en beleidsplannen aan”, liet Bodhuin eerder al optekenen.


Bodhuin wil niettemin dat elke Nederlander binnen het halfuur een Decathlon kan vinden. Dit betekent dat er nog ruimte is voor bijkomende vestigingen. Nu heeft de Franse sportgroep verkooppunten in Amsterdam, Best en Kerkrade, maar over twee jaar komen daar Arnhem (11.500 m² in de Rijnhal) en Breda bij. Ook in Middelburg wil het bedrijf een verkooppunt.


Groei op eigen ritme

Een versnelling van de expansie door het doen van overnames behoort daarentegen niet tot de plannen. Decathlon wil de groei op eigen kracht en tempo realiseren. Ter vergelijking: in België telt Decathlon veertien winkels.


Intussen kunnen de Nederlanders ook terecht op de webwinkel, die dit voorjaar werd gelanceerd. Volgens Bodhuin is vooral de Quechua-tent er populair.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Bijenkorf sluit eigen distributiecentrum in Woerden

12/01/2018

De Bijenkorf gaat zijn eigen distributiecentrum in Woerden sluiten. De sluiting staat gepland voor midden volgend jaar en kost 143 werknemers hun baan. De Bijenkorf gaat de taken van het distributiecentrum uitbesteden.

Europa wil belasting op plastic zakjes

11/01/2018

Nadat verschillende lidstaten al verschillende maatregelen hebben genomen om het gebruik van plastic zakjes terug te dringen, denkt de Europese Unie er nu aan om een algehele belasting op plastic zakjes in te voeren.

Amazon wil nieuw magazijn vlakbij Belgische en Nederlandse grens

10/01/2018

De Amerikaanse webshop Amazon gaat een nieuw distributiecentrum bouwen in het Duitse Mönchengladbach. Het nieuwe magazijn ligt vlakbij de Nederlandse en Belgische grens en zal dus waarschijnlijk gebruikt worden om aan die markten leveren.

Back to top