Decathlon Nederland spiegelt zich aan Ikea

Decathlon Nederland spiegelt zich aan Ikea

De Nederlandse tak van de Franse sportketen Decathlon spiegelt zich aan Ikea. “Wij moeten de Nederlandse consument de Ikea-ervaring bieden op sportvlak”, zegt topman Eric Bodhuin in een gesprek met RetailNews. Decathlon claimt immers zowat dezelfde aanpak te hebben: mikken op het grote publiek met een groot aanbod aan klassieke producten van een doorsnee kwaliteit tegen een redelijke prijs.

Op 30 minuten van elke Nederlander

Door het grote aanbod van Decathlon – goed voor de bevoorrading van meer dan 65 sporten – hebben de winkels, net zoals Ikea, bovendien al snel 4.000 à 5.000 vierkante meter aan verkoopoppervlakte nodig, waardoor ze vaak buiten het stadscentrum zijn gevestigd.

 

“Soms is mijn baan daardoor echt politiek lobbywerk. In Nederland loop je immers algauw tegen een wirwar van vergunningstelsels en beleidsplannen aan”, liet Bodhuin eerder al optekenen.


Bodhuin wil niettemin dat elke Nederlander binnen het halfuur een Decathlon kan vinden. Dit betekent dat er nog ruimte is voor bijkomende vestigingen. Nu heeft de Franse sportgroep verkooppunten in Amsterdam, Best en Kerkrade, maar over twee jaar komen daar Arnhem (11.500 m² in de Rijnhal) en Breda bij. Ook in Middelburg wil het bedrijf een verkooppunt.


Groei op eigen ritme

Een versnelling van de expansie door het doen van overnames behoort daarentegen niet tot de plannen. Decathlon wil de groei op eigen kracht en tempo realiseren. Ter vergelijking: in België telt Decathlon veertien winkels.


Intussen kunnen de Nederlanders ook terecht op de webwinkel, die dit voorjaar werd gelanceerd. Volgens Bodhuin is vooral de Quechua-tent er populair.

Tags: