December kon voorbije jaar niet redden | RetailDetail

December kon voorbije jaar niet redden

December kon voorbije jaar niet redden

Het laatste kwartaal van 2013 heeft er niet voor gezorgd dat het jaar positief afgesloten kon worden. In het vierde kwartaal, met de belangrijke decembermaand, zakte omzet immers met 1,7 procent.

Decemberbonus smelt weg

Volgens het Centraal Bureau voor Statistiek was de omzetdaling van 1,7 procent ten opzichte van 2012 in het laatste kwartaal van het jaar is in lijn met de daling in de voorgaande kwartalen. Ook het volume daalde opnieuw, met 1,8 procent ten opzichte van het laatste kwartaal in 2012. In totaal kromp het volume in 2013 met 3,9 procent.

 

Zelfs de laatste maand van het jaar kon daar geen verandering meer in brengen, traditioneel nochtans een maand waar retailers een belangrijk deel van hun jaaromzet kunnen halen. In 2005 kon de detailhandel nog rekenen op een 'decemberbonus' – gemiddeld hogere omzet ten opzichte van de vorige 11 maanden – van 25 procent, in 2013 is die al gezakt tot slechts 14,2 procent. Daaruit blijkt dat de decembermaand steeds minder belangrijk wordt voor retailers, meent ABN-AMRO.

 

Grootste daling bij foodretail

Vooral bij foodretail is de decembermaand een stuk minder belangrijk geworden. In 2013 was er sprake van een decemberbonus van 12,5 procent, terwijl die in 2005 nog boven de 23 procent lag. Bij non-food daalde de bonus ook, van 28,3 procent naar 20 procent, maar was de daling toch beduidend kleiner.

 

Om de verkoop toch min of meer op punt te houden, besluiten retailers duidelijk om in de marges te snijden. De daling is bij de volumes immers duidelijk lager dan bij de omzet, vooral bij non-foodretail. Tijdens de andere maanden van het jaar is het echter net andersom: daar daalden de omzetten net minder dan het volume en stegen ook de prijzen.

 

Het zijn allemaal ontwikkelingen die al voor de crisis zijn ingezet, "maar die zeker versterkt zijn door de economische situatie na 2008. Gezien de situatie op de retailmarkt en het verwachte trage herstel (er zal pas in 2015 voor het eerst weer een zeer bescheiden groei van ongeveer 0,5% zijn), zal deze situatie de komende jaren nog wel aanhouden", besluit ABN-AMRO in de sectorupdate.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.