Deeltijds werken in retail bereikt recordhoogte | RetailDetail

Deeltijds werken in retail bereikt recordhoogte

Deeltijds werken in retail bereikt recordhoogte
Shutterstock

Het aantal deeltijdse medewerkers in retail is voor het derde jaar op rij gestegen, zegt SD Worx. Het wordt steeds moeilijk om een voltijdse betrekking te krijgen in een sector die nu meer dan ooit behoefte heeft aan flexibel inzetbare werkkrachten.

Verticale integratie

Bijna 58% van de medewerkers in retail werkt nu deeltijds. Een bijzonder hoog percentage, als je weet dat het gemiddelde in België 34% deeltijdsen bedraagt. De aanhoudende stijging van het aantal deeltijdse krachten heeft alles te maken met de nieuwe manier van werken in retail, weet Peter Van Ostaeyen, retailexpert bij SD Worx.

 

“Meer en meer ketens hebben een inhaalbeweging achter de rug op het vlak van onlineverkoop. Na die inspanning maken ze vaak werk van de verticale integratie van alle onderdelen: het aansluiten van de online business bij de fysieke winkels, en daaraan gekoppeld ook de herpositionering van die laatste. Voor de fysieke winkels betekent dit vaak minder winkels met meer beleving, aangesloten op zo veel mogelijk kanalen – omnichannel dus.”

 

Professioneel puzzelen

In die nieuwe manier van werken, die hogere (en duurdere) eisen stelt aan de bevoorradingsketen is het vaak een gevecht om de marges te bewaken. “Extra marges zijn, ondanks wat men doorgaans denkt, niet alleen te vinden in het optimaliseren van de onlineprocessen en de logistieke keten, maar evengoed bij het personeel. De sleutel ligt bij het inplannen. Planningsoftware in retail is niet nieuw, maar we zien dat een nieuwe generatie zich aankondigt. Dat gebeurt steeds meer via geïntegreerde softwarepakketten, gerund door professionelen. Hier zien we als het ware nieuwe functies ontstaan bij de grotere ketens.”

 

Er ontstaat zelfs een heel nieuwe tak van consultancy: ‘puzzelaars’ die een sterke kennis van het retailbusinessmodel combineren met hun kennis en kunde op gebied van planningssoftware, weet Van Ostaeyen. “Een voorbeeld van zo’n bedrijf is Protime, een bedrijf uit Aartselaar dat zich steeds meer toelegt op de huidige complexiteit in retail. En om even terug te komen op het groeiende aandeel deeltijdsen: hoe kleiner de puzzelstukjes, hoe makkelijker het is om complexe puzzels te bouwen. Logisch niet?”

 

Voor meer info over dit onderwerp: retail@sdworx.com

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.