Deeltijds werken in retail bereikt recordhoogte | RetailDetail

Deeltijds werken in retail bereikt recordhoogte

Deeltijds werken in retail bereikt recordhoogte
Shutterstock

Het aantal deeltijdse medewerkers in retail is voor het derde jaar op rij gestegen, zegt SD Worx. Het wordt steeds moeilijk om een voltijdse betrekking te krijgen in een sector die nu meer dan ooit behoefte heeft aan flexibel inzetbare werkkrachten.

Verticale integratie

Bijna 58% van de medewerkers in retail werkt nu deeltijds. Een bijzonder hoog percentage, als je weet dat het gemiddelde in België 34% deeltijdsen bedraagt. De aanhoudende stijging van het aantal deeltijdse krachten heeft alles te maken met de nieuwe manier van werken in retail, weet Peter Van Ostaeyen, retailexpert bij SD Worx.

 

“Meer en meer ketens hebben een inhaalbeweging achter de rug op het vlak van onlineverkoop. Na die inspanning maken ze vaak werk van de verticale integratie van alle onderdelen: het aansluiten van de online business bij de fysieke winkels, en daaraan gekoppeld ook de herpositionering van die laatste. Voor de fysieke winkels betekent dit vaak minder winkels met meer beleving, aangesloten op zo veel mogelijk kanalen – omnichannel dus.”

 

Professioneel puzzelen

In die nieuwe manier van werken, die hogere (en duurdere) eisen stelt aan de bevoorradingsketen is het vaak een gevecht om de marges te bewaken. “Extra marges zijn, ondanks wat men doorgaans denkt, niet alleen te vinden in het optimaliseren van de onlineprocessen en de logistieke keten, maar evengoed bij het personeel. De sleutel ligt bij het inplannen. Planningsoftware in retail is niet nieuw, maar we zien dat een nieuwe generatie zich aankondigt. Dat gebeurt steeds meer via geïntegreerde softwarepakketten, gerund door professionelen. Hier zien we als het ware nieuwe functies ontstaan bij de grotere ketens.”

 

Er ontstaat zelfs een heel nieuwe tak van consultancy: ‘puzzelaars’ die een sterke kennis van het retailbusinessmodel combineren met hun kennis en kunde op gebied van planningssoftware, weet Van Ostaeyen. “Een voorbeeld van zo’n bedrijf is Protime, een bedrijf uit Aartselaar dat zich steeds meer toelegt op de huidige complexiteit in retail. En om even terug te komen op het groeiende aandeel deeltijdsen: hoe kleiner de puzzelstukjes, hoe makkelijker het is om complexe puzzels te bouwen. Logisch niet?”

 

Voor meer info over dit onderwerp: retail@sdworx.com

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.