Delhaize doet Tom&Co van de hand | RetailDetail

Delhaize doet Tom&Co van de hand

Delhaize doet Tom&Co van de hand

Delhaize verkoopt haar keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co aan een investeringsgroep onder leiding van Lionel Desclée, huidig directielid van Delhaize België. Desclée zal dan ook Delhaize verlaten.

Delhaize enkel nog foodretail

Voor de medewerkers en de huidige winkels zou er niets veranderen, meldt Delhaize in een persbericht: de merknaam Tom&Co zal gewoon blijven bestaan, net als de bestaande winkels van Tom&Co in België, Luxemburg en Frankrijk. Met de verkoop wil Delhaize zich nog meer toe gaan spitsen op foodretail, met de ambitie om "opnieuw de favoriete supermarkt te worden van de Belgen". Een dierenspeciaalzaak werd daarbij door Delhaize - of misschien door Ahold? - niet langer als een prioriteit beschouwd.

 

De overname gebeurt door de investeringsgroep PetSerCo, waarvan Lionel Desclée de voornaamste aandeelhouder is. Desclée is huidig vicevoorzitter bij Delhaize België en verantwoordelijk voor de zelfstandige winkels en de vastgoedactiviteiten. Hij is reeds vandaag de eindverantwoordelijke voor Tom&Co in de directie van Delhaize en maakte in het verleden zelf deel uit van het operationele management van Tom&Co.

 

Met deze overname verwerft PetSerCo 100% van de aandelen van Tom&Co. De overname gaat in vanaf het derde trimester van dit jaar.

 

Alle jobs en winkels behouden

Binnen Delhaize worden de taken van Lionel Desclée in het directiecomité van Delhaize België nu verdeeld over twee personen: Françoise Burlet en Kris Van Strydonck, die zo ook toetreedt tot het directiecomité van Delhaize België.

 

Tom&Co werd opgericht in 1991 en telt vandaag 144 winkels in België, Luxemburg en Frankrijk. 136 daarvan zijn gefranchiseerde winkels, maar er zijn ook 8 eigen winkels. De overname zou evenwel geen gevolgen hebben voor het winkelnetwerk en de medewerkers van Tom&Co. "Alle bestaande arbeidscontracten zullen gerespecteerd worden", verklaart Delhaize expliciet in zijn perscommuniqué.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.