Detailhandel in april diep in het rood

Detailhandel in april diep in het rood

De Nederlandse detailhandel heeft een zeer slechte maand april achter de rug. De omzet daalde in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder met liefst 8,7 procent. Een deel van de daling wordt wel verklaard door een minder gunstig koopdagenpatroon.

Volgens cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek donderdag heeft gepubliceerd, viel het gemiddelde prijspeil in de detailhandel viel 2,1 procent hoger uit, maar het volume daalde met meer dan 10 procent. Ook na correctie voor het koopdagenpatroon bleven de winkels in Nederland diep in het rood. De omzetdaling bedraagt dan 4 procent, de volumekrimp ongeveer 6 procent. "Een hele slechte maand; een duidelijke uitschieter naar beneden", stelt het CBS zelf.

 

Mode kind van de rekening

Wederom waren het de winkels in de non-food die de hardste klappen kregen. De omzet viel daar liefst 13 procent lager uit, met als negatieve uitschieter de kledingzaken (-17%). Het slechte weer in april, waardoor veel consumenten het shoppen voor nieuwe kleding uitstelden, draagt hier waarschijnlijk aan bij.

 

Opvallend is wel dat verkopers van consumentenelektronica een kleine omzetstijging wisten te boeken. Dit had mogelijk te maken met een vroeg EK-effect, waarbij consumenten op zoek gingen naar een nieuwe televisie.

 

De foodbranche komt veel beter uit de strijd. Volgens de eerste cijfers is de omzet met 6 procent gedaald, maar na correctie voor de koopdagen komt de branche op een stijging van 2 procent uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Bijenkorf sluit eigen distributiecentrum in Woerden

12/01/2018

De Bijenkorf gaat zijn eigen distributiecentrum in Woerden sluiten. De sluiting staat gepland voor midden volgend jaar en kost 143 werknemers hun baan. De Bijenkorf gaat de taken van het distributiecentrum uitbesteden.

Europa wil belasting op plastic zakjes

11/01/2018

Nadat verschillende lidstaten al verschillende maatregelen hebben genomen om het gebruik van plastic zakjes terug te dringen, denkt de Europese Unie er nu aan om een algehele belasting op plastic zakjes in te voeren.

Amazon wil nieuw magazijn vlakbij Belgische en Nederlandse grens

10/01/2018

De Amerikaanse webshop Amazon gaat een nieuw distributiecentrum bouwen in het Duitse Mönchengladbach. Het nieuwe magazijn ligt vlakbij de Nederlandse en Belgische grens en zal dus waarschijnlijk gebruikt worden om aan die markten leveren.

Back to top