Detailhandel in april diep in het rood | RetailDetail

Detailhandel in april diep in het rood

Detailhandel in april diep in het rood

De Nederlandse detailhandel heeft een zeer slechte maand april achter de rug. De omzet daalde in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder met liefst 8,7 procent. Een deel van de daling wordt wel verklaard door een minder gunstig koopdagenpatroon.

Volgens cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek donderdag heeft gepubliceerd, viel het gemiddelde prijspeil in de detailhandel viel 2,1 procent hoger uit, maar het volume daalde met meer dan 10 procent. Ook na correctie voor het koopdagenpatroon bleven de winkels in Nederland diep in het rood. De omzetdaling bedraagt dan 4 procent, de volumekrimp ongeveer 6 procent. "Een hele slechte maand; een duidelijke uitschieter naar beneden", stelt het CBS zelf.

 

Mode kind van de rekening

Wederom waren het de winkels in de non-food die de hardste klappen kregen. De omzet viel daar liefst 13 procent lager uit, met als negatieve uitschieter de kledingzaken (-17%). Het slechte weer in april, waardoor veel consumenten het shoppen voor nieuwe kleding uitstelden, draagt hier waarschijnlijk aan bij.

 

Opvallend is wel dat verkopers van consumentenelektronica een kleine omzetstijging wisten te boeken. Dit had mogelijk te maken met een vroeg EK-effect, waarbij consumenten op zoek gingen naar een nieuwe televisie.

 

De foodbranche komt veel beter uit de strijd. Volgens de eerste cijfers is de omzet met 6 procent gedaald, maar na correctie voor de koopdagen komt de branche op een stijging van 2 procent uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.