Detailhandel in april diep in het rood

Detailhandel in april diep in het rood

De Nederlandse detailhandel heeft een zeer slechte maand april achter de rug. De omzet daalde in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder met liefst 8,7 procent. Een deel van de daling wordt wel verklaard door een minder gunstig koopdagenpatroon.

Volgens cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek donderdag heeft gepubliceerd, viel het gemiddelde prijspeil in de detailhandel viel 2,1 procent hoger uit, maar het volume daalde met meer dan 10 procent. Ook na correctie voor het koopdagenpatroon bleven de winkels in Nederland diep in het rood. De omzetdaling bedraagt dan 4 procent, de volumekrimp ongeveer 6 procent. "Een hele slechte maand; een duidelijke uitschieter naar beneden", stelt het CBS zelf.

 

Mode kind van de rekening

Wederom waren het de winkels in de non-food die de hardste klappen kregen. De omzet viel daar liefst 13 procent lager uit, met als negatieve uitschieter de kledingzaken (-17%). Het slechte weer in april, waardoor veel consumenten het shoppen voor nieuwe kleding uitstelden, draagt hier waarschijnlijk aan bij.

 

Opvallend is wel dat verkopers van consumentenelektronica een kleine omzetstijging wisten te boeken. Dit had mogelijk te maken met een vroeg EK-effect, waarbij consumenten op zoek gingen naar een nieuwe televisie.

 

De foodbranche komt veel beter uit de strijd. Volgens de eerste cijfers is de omzet met 6 procent gedaald, maar na correctie voor de koopdagen komt de branche op een stijging van 2 procent uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Back to top