Detailhandel blijft licht groeien | RetailDetail

Detailhandel blijft licht groeien

Detailhandel blijft licht groeien

Volgens ABN Amro en ING zal de detailhandel in 2015 opnieuw groeien. Vooral het verkochte volume komt stilaan terug op het niveau van voor de crisis, maar door de lagere prijzen stijgt de omzet niet helemaal mee.

Ook groei in 2016

Volgens ING werden in de eerste zes maanden van 2015 750.000 kassabonnen afgerekend in supermarkten: dat is een stijging van 0,5% ten opzichte van 2014. Ook de gemiddelde prijs per kassabon ging omhoog. Door de aanhoudende daling van de internationale voedselprijzen en de lagere olieprijzen zijn de prijzen ook al anderhalf jaar stabiel.

 

Binnen de non-food gaat het volume ook omhoog, maar door de lagere prijzen stijgt de omzet nauwelijks. Verder zijn de resultaten ook bijzonder afhankelijk van de sector: winkels in woninginrichting en persoonlijke verzorging behalen volgens ING goede resultaten, maar bij schoenenwinkels en doe-het-zelfzaken dalen zowel de prijs als het volume. Bij kleding en consumentenelektronica stijgt het volume licht, maar door lage prijzen daalt de omzet.

 

Volgens ABN Amro was er vorig jaar een volumegroei van 2,3% binnen de detailhandel, voor dit jaar spreken zowel IGN als ABN Amro van een groei van zowat twee procent. Voor 2016 is ABN Amro iets positiever dan IGN, met respectievelijk een groei van 1,75 en 1,2%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.