Detailhandel groeit 4 procent in tweede kwartaal | RetailDetail

Detailhandel groeit 4% in tweede kwartaal

Detailhandel groeit 4% in tweede kwartaal
Shutterstock

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek blijkt dat de omzet van de detailhandel in Nederland in het tweede kwartaal met 4,1% is gegroeid. De grootste drijver was het volume: dat ging er met 3,6% op vooruit.

Sterke groei supermarkten

De groei zette zich in alle sectoren door: zowel bij food- als non-foodwinkels was er sprake van een groei van meer dan 3%. Webshops maakten een sprong voorwaarts van 17,2% en blijven daarmee een bepalende factor voor de groei van de detailhandel. Supermarkten zagen hun omzet met 3,7% groeien (bij een volumegroei van 2%). Bij speciaalzaken daalde het volume, maar was er dankzij prijsstijgingen toch een omzetgroei van 1%.

 

Non-foodwinkels zagen hun omzet met 3,1% stijgen en het verkochte volume met bijna 4%. Vooral winkels die een band hebben met de huizenmarkt doen het daarbij goed: doe-het-zelfzaken en keukenverkopers groeiden met 7,6%, terwijl winkels in meubels en huishoudelijke artikelen er met 3,2% op vooruit gingen.

 

Daling consumentenelektronica zet door

De winkels in consumentenelektronica blijven echter worstelen met de online concurrentie. Ook in het tweede kwartaal daalde de omzet daar met 4,3%. Het is ondertussen al het tiende kwartaal op rij dat er in die sector sprake is van omzetverlies. De online spelers blijven daarentegen wel sterk groeien: 'pure players' zagen hun omzet met meer dan 17% groeien en multichannelverkopers gingen er zelfs met 25,5% op vooruit.

 

De goede cijfers tonen zich ook in het ondernemersvertrouwen: bijna 30% van de detaillisten denkt dat de omzet in het derde kwartaal zal toenemen en ruim 15% verwacht de personeelssterkte uit te breiden. Steeds meer ondernemers verwachten wel dat nieuwe vacatures moeilijk zullen ingevuld worden, wat dan weer de groei zal vertragen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.