Detailhandel groeit dankzij webwinkels en foodsector | RetailDetail

Detailhandel groeit dankzij webwinkels en foodsector

Detailhandel groeit dankzij webwinkels en foodsector

De foodsector en de webwinkels waren de drijvende kracht achter de groei van 1,3 procent van de Nederlandse detailhandel in het vierde kwartaal van 2015. Binnen de non-foodsector was er dan weer sprake van een stagnering.

 

Daling bij consumentenelektronica

Het is het vijfde kwartaal op rij dat de detailhandel in Nederland een groei kent. Dat blijkt uit de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De omzet groeide met 1,3 procent, terwijl het verkochte volume dan weer met 1,6 procent de hoogte in ging.

 

De sterkst groeiende sector was die van de webwinkels en postorderbedrijven. Daar ging de omzet ten opzichte van een jaar eerder met bijna 19 procent omhoog. Ook binnen de foodsector was er sprake van een omzetstijging van 2,1 procent. Vooral de speciaalzaken deden het goed met een omzetstijging van 3,9 procent.

 

Binnen de non-food stagneerde de omzet daarentegen. Er was wel nog een stijging van 0,4 procent, maar die was aanzienlijk lager dan in de voorgaande kwartalen. Binnen de sector Kleding & Schoenen was er zelfs een omzetdaling van 2,9 procent. Binnen de Consumentenelektronica was de daling met 4,4 procent zelfs nog sterker.

 

De daling bij Consumentenelektronica was vrijwel volledig toe te schrijven aan de resultaten van computerwinkels, die hun omzet met bijna 27 procent zagen dalen. Dat is de grootste daling sinds het laatste kwartaal van 2004.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.