Detailhandel groeit door hogere prijzen

Detailhandel groeit door hogere prijzen
De Nederlandse detailhandel heeft in november de omzet met 1,3 procent zien toenemen. Het waren echter vooral de met 2,9 procent gestegen prijzen die de motor vormden achter deze groei. Het verkoopvolume nam met 1,6 procent af, berekende het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Supermarkten en speciaalzaken in levensmiddelen groeiden met 2 procent in omzet, maar dit kwam volledig door prijsverhogingen. De supermarkten boekten daarbij een plusje ten koste van de speciaalzaken. Een andere factor die een domper plaatst op de cijfers, is het feit dat november 2011 meer winkeldagen telde dan dezelfde maand in 2010.

 

Voor de non-foodketens was sprake van een daling met 1 procent in de omzet. Daar zaten vooral textielsupermarkten, woninginrichtingszaken en doe-het-zelfwinkels in de hoek waar de klappen vallen. Beter nieuws was er voor de kledingwinkels, verkopers van huishoudelijke artikelen en drogisterijen: zij boekten een positief resultaat over november. Het beste nieuws was er voor postorderbedrijven en internethandelaren: zij zagen de omzet met 5 procent toenemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Back to top