Detailhandel groeit door hogere prijzen

Detailhandel groeit door hogere prijzen
De Nederlandse detailhandel heeft in november de omzet met 1,3 procent zien toenemen. Het waren echter vooral de met 2,9 procent gestegen prijzen die de motor vormden achter deze groei. Het verkoopvolume nam met 1,6 procent af, berekende het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Supermarkten en speciaalzaken in levensmiddelen groeiden met 2 procent in omzet, maar dit kwam volledig door prijsverhogingen. De supermarkten boekten daarbij een plusje ten koste van de speciaalzaken. Een andere factor die een domper plaatst op de cijfers, is het feit dat november 2011 meer winkeldagen telde dan dezelfde maand in 2010.

 

Voor de non-foodketens was sprake van een daling met 1 procent in de omzet. Daar zaten vooral textielsupermarkten, woninginrichtingszaken en doe-het-zelfwinkels in de hoek waar de klappen vallen. Beter nieuws was er voor de kledingwinkels, verkopers van huishoudelijke artikelen en drogisterijen: zij boekten een positief resultaat over november. Het beste nieuws was er voor postorderbedrijven en internethandelaren: zij zagen de omzet met 5 procent toenemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc van de hand gedaan. De keten komt in de handen van een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist de groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

Kijkshop zoekt 1 miljoen voor klantenadviesplatform

14/08/2017

Kijkshop is op zoek naar een miljoen euro voor het uitbouwen van een online platform waar klanten elkaar advies kunnen geven en daar commissies mee kunnen verdienen. Dat geld wil het bijeensprokkelen via crowdfunding en momenteel is het al halfweg.

Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Amazon wil concurreren met Ticketmaster

11/08/2017

Amazon is in gesprek met eigenaars van Amerikaanse evenementenlocaties om te bekijken of het in de nabije toekomst mogelijk is om tickets voor die evenementen te verkopen via de webshop van het Amerikaanse bedrijf.

Back to top