Detailhandel groeit door hogere prijzen

Detailhandel groeit door hogere prijzen
De Nederlandse detailhandel heeft in november de omzet met 1,3 procent zien toenemen. Het waren echter vooral de met 2,9 procent gestegen prijzen die de motor vormden achter deze groei. Het verkoopvolume nam met 1,6 procent af, berekende het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Supermarkten en speciaalzaken in levensmiddelen groeiden met 2 procent in omzet, maar dit kwam volledig door prijsverhogingen. De supermarkten boekten daarbij een plusje ten koste van de speciaalzaken. Een andere factor die een domper plaatst op de cijfers, is het feit dat november 2011 meer winkeldagen telde dan dezelfde maand in 2010.

 

Voor de non-foodketens was sprake van een daling met 1 procent in de omzet. Daar zaten vooral textielsupermarkten, woninginrichtingszaken en doe-het-zelfwinkels in de hoek waar de klappen vallen. Beter nieuws was er voor de kledingwinkels, verkopers van huishoudelijke artikelen en drogisterijen: zij boekten een positief resultaat over november. Het beste nieuws was er voor postorderbedrijven en internethandelaren: zij zagen de omzet met 5 procent toenemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

15/09/2017

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Picnic ziet ook rol als dienstverlener

14/09/2017

Online supermarkt Picnic ziet voor zichzelf in de toekomst ook een rol als dienstverlener weggelegd, waarbij de vloot elektrische voertuigen ook ingezet kan worden om leveringen te doen voor andere partijen.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Back to top