Detailhandel kent grootste dip sinds 1994 | RetailDetail

Detailhandel kent grootste dip sinds 1994

Detailhandel kent grootste dip sinds 1994

Nederlandse winkeliers hebben in het eerste kwartaal van dit jaar zes procent minder goederen verkocht, dat is de grootste daling in het verkoopvolume sinds 1994. Er zijn maar enkele landen in Europa waar winkels het nog slechter doen dan in Nederland.

Kopersstaking in Nederland

Die conclusie trekt het Centraal Bureau voor de Statistiek in Voorburg. Alleen in Griekenland, Spanje en Slovenië - die erg hard door de crisis werden getroffen - was de daling in het verkochte volume nog sterker. In landen als het Verenigd Koninkrijk en Duitsland werd in hetzelfde kwartaal juist een toename van de verkopen gemeten.

 

Daarmee wordt de stelling onderbouwd dat in Nederland sprake is van een soort kopersstaking, waarbij ongeruste consumenten ervoor kiezen hun geld op te potten in plaats van uit te geven.

Volledig op rekening van non-food

De prijzen namen in het afgelopen kwartaal met 2,5 procent toe, maar dat kon niet verhinderen dat de omzet met 3 procent kelderde, goed voor de sterkste daling van de omzet in vier jaar tijd. Hoewel economen verwachten dat tegen de laatste maanden van dit jaar de eerste tekenen van economisch herstel zichtbaar zullen worden, is dit in ieder geval nog niet zichtbaar in de detailhandelsomzet.

 

Opvallend is wel dat de negatieve cijfers volledig te wijten zijn aan de verkopen van non-food. Supermarkten deden het juist beter dan het Europese gemiddelde, zo wijzen de cijfers van het CBS uit. Vooral de doe-het-zelfsector en woonwinkels zuchten onder de crisis. De non-fooddetailhandel leverde over heel 2012 vier procent van de omzet in, dat is vier keer zoveel als het Europese gemiddelde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.