Detailhandel kent grootste dip sinds 1994

Detailhandel kent grootste dip sinds 1994

Nederlandse winkeliers hebben in het eerste kwartaal van dit jaar zes procent minder goederen verkocht, dat is de grootste daling in het verkoopvolume sinds 1994. Er zijn maar enkele landen in Europa waar winkels het nog slechter doen dan in Nederland.

Kopersstaking in Nederland

Die conclusie trekt het Centraal Bureau voor de Statistiek in Voorburg. Alleen in Griekenland, Spanje en Slovenië - die erg hard door de crisis werden getroffen - was de daling in het verkochte volume nog sterker. In landen als het Verenigd Koninkrijk en Duitsland werd in hetzelfde kwartaal juist een toename van de verkopen gemeten.

 

Daarmee wordt de stelling onderbouwd dat in Nederland sprake is van een soort kopersstaking, waarbij ongeruste consumenten ervoor kiezen hun geld op te potten in plaats van uit te geven.

Volledig op rekening van non-food

De prijzen namen in het afgelopen kwartaal met 2,5 procent toe, maar dat kon niet verhinderen dat de omzet met 3 procent kelderde, goed voor de sterkste daling van de omzet in vier jaar tijd. Hoewel economen verwachten dat tegen de laatste maanden van dit jaar de eerste tekenen van economisch herstel zichtbaar zullen worden, is dit in ieder geval nog niet zichtbaar in de detailhandelsomzet.

 

Opvallend is wel dat de negatieve cijfers volledig te wijten zijn aan de verkopen van non-food. Supermarkten deden het juist beter dan het Europese gemiddelde, zo wijzen de cijfers van het CBS uit. Vooral de doe-het-zelfsector en woonwinkels zuchten onder de crisis. De non-fooddetailhandel leverde over heel 2012 vier procent van de omzet in, dat is vier keer zoveel als het Europese gemiddelde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Amsterdam verbiedt ongevraagde reclamefolders

23/11/2017

Vanaf 1 januari ontvangen de Amsterdammers enkel nog reclamefolders als ze daar expliciet om vragen. Brancheorganisaties probeerden de invoering van de ja/ja-sticker vergeefs tegen te houden bij de rechtbank. 

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Back to top