Detailhandel kent grootste dip sinds 1994

Detailhandel kent grootste dip sinds 1994

Nederlandse winkeliers hebben in het eerste kwartaal van dit jaar zes procent minder goederen verkocht, dat is de grootste daling in het verkoopvolume sinds 1994. Er zijn maar enkele landen in Europa waar winkels het nog slechter doen dan in Nederland.

Kopersstaking in Nederland

Die conclusie trekt het Centraal Bureau voor de Statistiek in Voorburg. Alleen in Griekenland, Spanje en Slovenië - die erg hard door de crisis werden getroffen - was de daling in het verkochte volume nog sterker. In landen als het Verenigd Koninkrijk en Duitsland werd in hetzelfde kwartaal juist een toename van de verkopen gemeten.

 

Daarmee wordt de stelling onderbouwd dat in Nederland sprake is van een soort kopersstaking, waarbij ongeruste consumenten ervoor kiezen hun geld op te potten in plaats van uit te geven.

Volledig op rekening van non-food

De prijzen namen in het afgelopen kwartaal met 2,5 procent toe, maar dat kon niet verhinderen dat de omzet met 3 procent kelderde, goed voor de sterkste daling van de omzet in vier jaar tijd. Hoewel economen verwachten dat tegen de laatste maanden van dit jaar de eerste tekenen van economisch herstel zichtbaar zullen worden, is dit in ieder geval nog niet zichtbaar in de detailhandelsomzet.

 

Opvallend is wel dat de negatieve cijfers volledig te wijten zijn aan de verkopen van non-food. Supermarkten deden het juist beter dan het Europese gemiddelde, zo wijzen de cijfers van het CBS uit. Vooral de doe-het-zelfsector en woonwinkels zuchten onder de crisis. De non-fooddetailhandel leverde over heel 2012 vier procent van de omzet in, dat is vier keer zoveel als het Europese gemiddelde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top